Nederlanders drinken jaarlijks tientallen miljoenen kopjes koffie op het station. Maar welke vindt men nou eigenlijk het lekkerste? NRC testte er zeven.
30 miljoen bekers koffie. Dat is hoeveel de Nederlander in een jaar wegdrinkt op NS stations. Men brengt zo'n 7 minuten gemiddeld door op het station, wat genoeg tijd is om een weloverwogen keuze te maken. Bij kleinere stations is er vaak alleen de Kiosk, maar grotere stations bieden een ruimer assortiment. NRC vroeg Rose van Asten, koffie-adviseur en tweemalig Nederlands kampioen koffieproeven, om op Utrecht Centraal zeven populaire koffieadressen te bezoeken en de populairste soorten koffie te testen: de cappuccino, espresso en filterkoffie.
Zuur en bitter zijn de belangrijkste smaken bij koffie, zo claimt van Asten. „Ik weet nu al dat de meeste koffie te bitter zal zijn.” Zuur proef je alleen als het bitter niet overheerst. Wat je verder denkt te proeven – drop, leer, karton – komt via je neus binnen, dat zijn eigenlijk geuren. „Die kartonsmaak van stationskoffie kun je niemand kwalijk nemen – dat komt door de bekertjes.”
Dit zijn de resultaten van de test:
Starbucks
De gewone koffie is wel te pruimen, maar voor espresso en cappuccino kun je beter ergens anders heen.
- Koffie (2,60 euro): filterkoffie, dus zonder crema, goede balans tussen zuur en bitter. Wie geen filterkoffie wil kan een ‘americano’ bestellen (2,95 euro).
- Espresso (2,95 euro): bijna geen crema (crèmelaagje), veel bitter, weinig zuur, vrij sterk. Aroma van karton en laurierdrop.
- Cappuccino (3,70 euro): melkschuim mist consistentie: badschuim. Weeïge smaak, lijkt houdbare melk (blijkt verse halfvolle melk te zijn), mogelijk te lang verhit.
Kiosk
De koffie uit de alom aanwezige Kiosk komt (gelukkig) redelijk goed uit de test.
- Koffie (2,20 euro): goede crema. Heeft net als alle koffie uit het espresso-apparaat last van ‘overextractie’: doordat er te veel water onder hoge druk doorheen gaat, wordt-ie te bitter. „Maar hij heeft nog wel smaak: pure cacao, lichtfruitig, tikje zuur.”
- Espresso (2,20 euro): gemiddeld sterk, maar waterig en vrij bitter. Beetje chemisch, beetje hout en weer die droge cacaopoeder.
- Cappuccino (2,50 euro): beetje zoet en weeïg, maar niet overheersend. Mooi stevig schuim, iets te veel melk.
Broodzaak
Koffiebonen van Smit en Dorlas, geen deksel. De espresso is aardig goed, maar gewone koffie te heet en cappuccino smaakt niet goed.
- Koffie (2,30 euro): Te heet. De koffie komt uit het espresso-apparaat, dus „minder spannend dan de filterkoffie van Starbucks.”
- Espresso (2,20 euro): de crema is wat vlokkerig, bitter en zuur zijn in balans. Aroma van hout en chocola.
- Cappuccino (2,60 euro): weer weeïge, zoete melk. „Dat zoete vinden veel mensen lekker.” Badschuim.
AH To Go
De AH heeft een lekkere cappuccio, maar de gewone koffie en espresso zijn onder de maat.
- Koffie (1,80 euro): bellerig en waterig. Sterk verdunde espresso. „Smaakt nergens naar.”
- Espresso (1,60 euro): lichte crema, te veel water waardoor hij op een lungo lijkt. Beetje hout, beetje chocola, iets chemisch, weinig bitter. „Maar wel droog en wrang op je tong, zoals een onrijpe banaan. En weer geen complexiteit.”
- Cappuccino (2,10 euro): mooi stevig schuim, denk aan scheerschuim, eerder dan badschuim. Wel ietsje weeïg, „maar beter dan de vorige twee. Deze heeft de meeste koffiesmaak.”
Burger King
Alle koffie bij BK is ronduit ondrinkbaar volgens de expert.
- Koffie (1,95 euro): waterig, de smaak van karton.
- Espresso (1,95 euro): een grote plens zonder crema waar je dwars doorheen kijkt. Geen aroma, alleen een beetje zuur. Poederige nasmaak. „Eigenlijk proef je alleen de beker.”
- Cappuccino (2,15 euro): „De melk lijkt wel bedorven. Zuur!” Volgens de medewerker is het verse melk die vanochtend in de melkbak is geschonken. „Ik neem geen tweede slok.”
Hema
Ook bij de Hema is de koffie niet veel soeps.
- Koffie (1,75 euro): „Je proeft nauwelijks dat het koffie is, dit is de waterigste tot nu toe.”
- Espresso (1,75 euro): zit in een megabeker, lichte crema. Waterig, lichtzuur, niet zo bitter, beetje wrangig. „Deze heeft ook weer een chemische, lijmige smaak.”
- Cappuccino (2 euro): zoetig en weeïg door houdbare melk. „Ook weer alsof het apparaat niet schoon is.”
Julia’s
Julia's heeft fantastische espresso en cappuccino en de koffie is ook te pruimen. De winnaar van de test.
- Koffie (2,30 euro): iets te waterig, kartonnig en met een hint van melkchocolade.
- Espresso (2,30 euro): sterk en geconcentreerd, „zoals het hoort. Geconcentreerde koffie ligt dik op de tong”. Iets te bitter, laurierdrop en pure chocola. Prettig zijde-achtig mondgevoel, niet droog.
- Cappuccino (2,70 euro): de beste van het station, mooi dik schuim met een hartje, van verse volle melk – zonder weeïge bijsmaak. „Hij is wel zoet, maar je proeft nog koffie. De temperatuur is ook goed, niet te heet. Zal ik ’m opdrinken?”
Bron: NRC