SNS mag Giro555 promoten

Mobiel bankieren
Getty Images

SNS mag via de Mobiel Bankieren App berichten versturen waarin het aandacht vraagt voor Giro555. Sponsoren van goede doelen is onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een klacht over deze berichten mag SNS daarom afwijzen.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een klant van de SNS gebruikt de Mobiel Bankieren App. Kort na 6 februari van dit jaar heeft SNS een bericht gestuurd waarin de bank vraagt geld over te maken naar Giro555 voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.

Die oproep schiet bij de man in het verkeerde keelgat en hij dient een klacht in. SNS honoreert deze klacht niet. De bank vertelt de man dat de app soms wordt gebruikt om extra aandacht te vragen voor grote rampen onder het motto “Beter voor elkaar”. De man is het niet eens met dit antwoord en vraagt SNS de klacht nogmaals te beoordelen. Ook die tweede keer honoreert SNS de klacht niet en zo komt de zaak bij de Geschillencommissie.

Goede zeden

De Geschillencommissie oordeelt dat SNS de vrijheid heeft om haar dienstverlening zo in te richten als zij dat zelf wil, zolang het maar niet onredelijk of onbillijk is. SNS stuurt geen appjes voor commerciële doeleinden en doet het alleen bij grote rampen. De Commissie vindt dit niet onredelijk of onbillijk. Sponsoring van goede doelen is een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat sluit ook aan bij de visie van De Nederlandsche Bank. Het is dan ook niet in strijd met de goede zeden, zoals de klant meent. SNS mag daarom via de app aandacht blijven vragen voor Giro555.

Bron: Kifid

Auteur