Passagiers van een vlucht die vertraagd is door een technisch mankement hebben recht op financiële compensatie. Dit blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een zaak van een Nederlandse passagier tegen de KLM.
Het Europese Hof heeft uitspraak gedaan omdat de Amsterdamse rechter in mei vorig jaar zogeheten prejudiciële vragen heeft gesteld aan het Europese Hof. De rechter vond het niet duidelijk hoe de regels geïnterpreteerd moeten worden in een zaak waarbij een vliegtuig vertraging had opgelopen door een technisch mankement aan het brandstofsysteem. De rechter wilde weten of die mankement onvoorzienbaar was. In dat geval zou het een buitengewone omstandigheid zijn en zouden passagiers geen recht hebben op financiële compensatie voor de opgelopen vertraging.
Normaal
Bij een hoorzitting voor het Europese Hof eerder dit jaar merkte een van de EU-rechters op dat het bekend is dat een vliegtuig kapot kan gaan, zodat een mankement niet onvoorzien is. In het arrest onderstrepen de EU-rechters dat en ze schrijven dat het tot de normale gang van zaken behoort dat luchtvaartmaatschappijen te maken kunnen krijgen met technische problemen.
De compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht bedraagt tussen de €250 en €600 per persoon, afhankelijk van de afstand.
Bron: www.euclaim.nl