Het kan een kostbare fout zijn om bij het aanvragen van een inboedelverzekering niet te melden dat de oude verzekering is opgezegd wegens schadeclaims. In zo’n geval hoeft de nieuwe verzekeraar bij schade niet uit te keren.
Dit blijkt uit een niet-bindend advies van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. Een consument had eind juli 2014 telefonisch een inboedelverzekering aangevraagd bij Achmea. Twee weken later claimde de verzekerde brandschade van ruim 2600 euro. De verzekeraar weigerde uit te keren, omdat de vorige verzekeraar, ABN Amro, de oude inboedelverzekering had beëindigd. Bij de aanvraag had de verzekerde dat niet gemeld.
Niet gevraagd
Bij de Geschillencommissie voerde de verzekerde aan dat zij bij de telefonische aanvraag alle vragen naar waarheid heeft beantwoord. Ze heeft niet verteld dat haar oude verzekering was opgezegd, omdat die vraag niet werd gesteld. Volgens Achmea wordt die vraag altijd gesteld bij het afsluiten van een verzekering. De Geschillencommissie kwam tot de conclusie dat de vraag wel gesteld was en onjuist beantwoord. Dat betekent dat de verzekering de schade niet hoefde te betalen en de inboedelverzekering mocht opzeggen.