Vier op de vijf Nederlanders hebben vorig jaar weleens een online aankoop gedaan. Nederland staat daarmee op nummer vijf in de lijst.
Alleen het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg staan daarboven met net iets meer aankopen. Na Nederland staan Duitsland en Finland op de lijst. Roemenië en Bulgarije staan onderaan, daar is online shoppen het minst populair. In de hele EU koopt 57% van de mensen weleens iets online.
Nederlanders doen de meeste online boodschappen
Met online boodschappen doen, staat Nederland bovenaan aan de lijst. Maar liefst 29% van de bevolking heeft vorig jaar wel eens online boodschappen gedaan. Al jaren stond het Verenigd Koninkrijk hiermee hoog aan kop, het percentage stond hier op 28%. Nederland piekt daar nu met 1% verschil dus net bovenuit. Duitsland stond in deze lijst op nummer 3 met 21%.
In de eerste helft van 2018 ging maar liefst 6,75 miljard euro van de online aankopen naar producten zoals elektronica en kleding. Hier geven Nederlanders het meeste geld aan uit. Daaropvolgend werd 5,08 miljard besteed aan pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is online winkelen in Europa flink toegenomen. In 2007 deden 1 op de 3 Europeanen aankopen online, in 2017 ging het al om meer dan de helft van de Europeanen.
- Nu.nl
- Algemeen Dagblad