OV ook voor digibeten toegankelijk houden

Getty Images

Openbaarvervoerbedrijven en hun opdrachtgevers moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en smartphones. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor sommige ouderen en laaggeletterden.

Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor openbaar vervoer in de rapportage over het eerste kwartaal. Openbaar vervoer is naar de mening van het OV Loket een voorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor wie digitaal minder vaardig is. Het OV Loket ontvangt regelmatig klachten die te maken hebben met digitalisering. Zo konden klanten van het Amsterdamse GVB hun jaarabonnement alleen in maandelijkse termijnen betalen via een account op MijnGVB.nl. Veel ouderen hebben geen account, voelden zich buitenspel gezet en dienden een klacht in.

Voordelige kaartjes

Begin 2019 is NS gestopt met het aanbieden van goedkope papieren kaartjes via Kruitvat, Albert Heijn en Primera. Ze zijn nu slechts beschikbaar als e-ticket. Bij het OV Loket, bij reizigersvereniging Rover en bij de website Treinreiziger.nl stroomden de klachten binnen over de omslachtigheid van het e-ticket en de verminderde flexibiliteit. De meeste klagers hebben één ding gemeen: ze hebben thuis geen printer en geen smartphone. Zonder hulp van anderen kunnen ze geen gebruik maken van de voordelige actiekaartjes.

Auteur 
Bron 
  • www.rover.nl
  • www.ovloket.nl