Moet ik dan bij de bank of de winkel zijn?
Laatst heb ik boodschappen gedaan en betaald bij de zelfscan met pin. Bij het controleren van de afschrijvingen, bleken ze twee maal te zijn afgeschreven. Met dezelfde codes. De supermarkt verwees me naar de bank en de bank naar de supermarkt. Waar moet ik zijn?
Zo’n dubbele afboeking komt vaker voor.
Het is aan de bank om dit op te merken en dat binnen 3 werkdagen te corrigeren. Als dat niet gebeurt moet u natuurlijk contact opnemen met de bank. U heeft dat al gedaan, dat zouden wij ook gelijk doen. Maar het is meestal niet noodzakelijk. Een storings- op boekingsfout bij de bank wordt bijna altijd opgemerkt, leert de Consumentenbond ons.
Bank is het eerste aanspreekpunt
Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet u bijna altijd zeker dat de fout niet bij u of de winkel ligt. Volgens de Betaalvereniging, die het betalingsverkeer in ons land regelt, geldt deze procedure voor alle banken. Waarschijnlijk wordt dit probleem snel opgelost. Is dat onverhoopt niet het geval, dan is de bank voor u het eerste aanspreekpunt.
Ik heb zelf een fout gemaakt bij het betalen
Dat is anders als u per ongeluk zelf twee keer betaald heeft, dat is te zien aan verschillende transactienummers. In de bankieren-app van de bank kunt u zoiets vaak makkelijk zelf nagaan. In dat geval moet u de winkel vragen het geld terug te boeken.