Gewenning en merkbekendheid
Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit het Nederlandse bierlandschap en de supermarktketens. Bovendien stijgt de consumptie onder huishoudens aanzienlijk. Ook onder kinderen wordt alcoholvrij bier steeds populairder. Maar kan dit kwaad?
Uit onderzoek van de Nederlandse Brouwers blijkt dat alcoholvrij bier bezig is aan een enorme opmars. De consumptie is in 2017 24,7 procent gestegen ten opzichte van 2016. Waar er in 2010 slechts 125.131 hectoliter werd geconsumeerd, is dit in 2017 482.310. Een gigantische stijging van 285 procent. Het is het duidelijk dat alcoholvrij bier een redelijk positief imago heeft gekregen, want steeds meer bierproducenten brengen een eigen product op de markt. Alcoholvrij bier lijkt nu toch echt te zijn ingeburgerd.
Een goed alternatief
De toenemende populariteit heeft verschillende oorzaken. Allereerst zijn er steeds meer varianten en is het aanbod steeds breder geworden. Eerst zag je alleen pils en witbier, toen veel radler en inmiddels heeft het zich uitgebreid tot een aanbod aan diverse alcoholvrije bieren. Ook gaan we er verantwoordelijker mee om als we bijvoorbeeld nog moeten rijden. Voor dit soort momenten is alcoholvrij bier een goed alternatief.
Keerpunt
Maar er zit ook een keerzijde aan die we niet onbesproken mogen laten. Uit de Kindermonitor, een onderzoek van de GGD Noord- en Oost Gelderland, blijkt dat acht procent van de ouders van kinderen in de hoogste groepen van het basisonderwijs weleens alcoholvrij bier voor hun kind koopt. Neem bijvoorbeeld Radler 0.0: het is lekker zoet, smaakt een beetje naar limonade en ziet er tegelijkertijd stoer uit. Op korte termijn heeft het geen schadelijke effecten, maar op lange termijn heeft het wel degelijk effect. Hoewel het niet verboden is om als kind alcoholvrij bier te consumeren, wordt dit wel afgeraden.
Alcoholvrij bier mag volgens de Bierverordening Productschap Dranken hooguit 0,1 procent alcohol bevatten. Het wordt niet als alcoholhoudend beschouwd, waardoor het mag worden verkocht aan jongeren onder de 18 jaar. Hier zit ook niet het grootste probleem.
Toename alcoholgebruik
“De drempel naar alcoholhoudende dranken wordt verlaagd”, veronderstelt Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. “Op relatief jonge leeftijd wennen kinderen aan de smaak en gaan ze het lekker vinden. Bovendien zorgt de industrie voor merkbekendheid onder jongeren.” Door consumptie van alcoholvrij bier binden consumenten zich al op jonge leeftijd aan een merk. “In feite betekent dit dat alcoholgebruik op latere leeftijd juist kan toenemen. Zeker als het gaat om dranken die dezelfde smaak hebben. Echte kenners proeven het verschil, kinderen bijna niet.”
Discussie
Alcoholvrij bier zorgt voor veel discussie. Bierproducenten vinden dat ze er juist goed aan doen om het product te promoten. Op deze manier wekken ze de indruk dat ze zich wel degelijk zorgen maken over bepaalde aspecten van het alcoholgebruik. Daarentegen vragen tegenstanders zich af waarom er alcoholvrij bier op de markt is gekomen. “De keuze wat betreft alcoholvrije dranken was al ruimschoots aanwezig”, aldus Van Dalen.
Kortom, alcoholvrij bier heeft zo zijn positieve aspecten, maar door merkbekendheid en gewenning wordt de stap naar alcoholhoudende dranken door kinderen sneller en makkelijker gemaakt. STAP adviseert ouders expliciet om de leeftijdsgrens van achttien ook te hanteren voor dranken die vergelijkbaar zijn met alcoholhoudende dranken.
- Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid
- GGD Nederland