Hoe bewaar ik ’m? Hoe zorg ik ervoor dat-ie niet te snel leegloopt? Hoelang gaat-ie eigenlijk mee? Kan ik de levensduur verlengen? Is het mogelijk om de accu te reviseren? Met deze tips haal je alles uit de accu.
Uit een ANWB-onderzoek van vorig jaar bleek dat bijna de helft van de e-bikegebruikers weleens problemen met de accu heeft gehad. Toch zijn veel problemen te voorkomen, simpelweg door de accu op de juiste wijze te behandelen.
De actieradius
Om te beginnen is het goed te weten dat er een verschil is tussen de actieradius die de fabrikant opgeeft en het werkelijke accubereik. Zo’n fabrieksopgave is altijd onder de ideale omstandigheden behaald, en dat zijn omstandigheden die je in het dagelijks gebruik niet vaak tegenkomt.
Door weer en wind
In koude omstandigheden brengt de accu je minder ver dan in warme omstandigheden: bij lage temperaturen loopt de accu sneller leeg. Nog een belangrijke factor is de wind: bij wind tegen moet de accu meer vermogen leveren en is hij sneller leeg. Ook het terrein waar je doorheen rijdt, beïnvloedt de actieradius: een spiegelglad fietspad door vlak terrein vraagt minder van de accu dan grof asfalt in een heuvelachtige omgeving. Verder speelt gewicht een rol: hoe zwaarder de fiets is beladen, hoe meer vermogen het de accu kost. Tot slot: vaak en snel optrekken – bijvoorbeeld bij verkeerslichten – is een forse energievreter.
Tip 1: check de bandenspanning
Wil je verder komen, dan loont het de moeite regelmatig de bandenspanning te controleren. Een zachte band heeft meer rolweerstand, waardoor de accu harder moet werken en sneller leeg is. Als je een fietspomp met drukmeter hebt, kun je het makkelijk in de gaten houden. De bandenspanning is afhankelijk van de bandbreedte. De toegestane druk is op de zijkant van de band aangegeven.
Tip 2: rol rustig uit
Wanneer je met vol vermogen wegrijdt, dan moet de accu veel energie leveren. Rijd je met minimale ondersteuning weg, dan zul je merken dat de accu minder snel leeg is. Datzelfde geldt voor het naderen van een verkeerslicht of kruispunt: laat de fiets steeds rustig uitrollen; dat vergroot de actieradius van de accu.
Tip 3: rijd niet te hard
Met een e-bike is hard rijden een fluitje van een cent. Die hoge snelheid heeft ook nadelen: hoe harder je rijdt, hoe minder goed de fiets te controleren is. En… de actieradius loopt hard terug. Hoe minder ondersteuning je van de e-bike vraagt, hoe verder je komt.
Levensduur
De accu van een e-bike heeft een tamelijk korte levensduur: na drie tot vijf jaar is hij aan vervanging toe. De kosten van het vervangen van de accu zijn fors: tussen de €300 en €700. Sommige accumerken kunnen worden gereviseerd, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat voor steeds minder accu’s geldt. De meeste fabrikanten zijn geen voorstander van het reviseren van de accu en laten de garantie op de e-bike vervallen als bij latere problemen blijkt dat de accu is gereviseerd. Het goede nieuws is dat de ontwikkelingen snel gaan: de verwachting is dat er over een paar jaar betaalbare accu’s met een veel langere levensduur op de markt verschijnen.
Tip 4: bewaar hem in huis
De accu van de e-bike kun je het best binnenshuis, op een koele maar niet koude plaats bewaren. Verder geeft de gebruiksaanwijzing veel tips over het onderhoud van de accu – lees deze dus goed. Een algemene tip is de accu nooit leeg te rijden, maar onderweg ook even bij te laden. Als de accu leeg is geraakt, bijvoorbeeld doordat hij in een te koude ruimte is bewaard, ontstaat er diepontlading. Diepontlading brengt de accu blijvende schade toe: de actieradius van de accu wordt permanent minder.
Drie typen accu's
Li-ion-accu
De lithium-ion-accu hoeft niet continu aan de lader te liggen als je hem niet gebruikt. Komt de lading onder de 50 procent, dan moet je hem weer even opladen. De accu verliest geen capaciteit als je hem oplaadt terwijl hij nog niet leeg is. Hoewel de e-bike ’s winters vaak in de schuur blijft staan, is het voor deze accu wel aan te raden af en toe een kort ritje te maken. Op die manier houd je de accu het langst fit. De Li-ion-accu heeft weinig last van zelfontlading (leeglopen zonder dat je hem gebruikt).
NiMH-accu
Vanwege de snelle zelfontlading moet de NiMH-accu (nikkelmethaalhydride) altijd aan de lader liggen als je hem niet gebruikt. Verder loopt deze accu sneller leeg als het koud is.
LiFePO4-accu
Het nieuwste van het nieuwste is de lithiumijzerfosfaataccu. Deze stevig geprijsde accu is nog lang niet overal verkrijgbaar. Volgens de fabrikant heeft de LiFePO4-accu een levensduur van ongeveer tien jaar en laadt hij sneller op dan andere accu’s.