Kom verder met uw accu!

Getty Images

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - niet verder dan zestig kilometer komt? We gingen op onderzoek uit.

Accu’s voor de e-bike zijn er inmiddels in vele soorten, zoals we onlangs nog schreven. Maar hoe haalt u eigenlijk zoveel mogelijk kilometers uit uw accu?

Folder versus werkelijkheid

De fabrikant van de e-bike geeft in zijn brochures en op zijn website altijd een opgave van het bereik van de accu. Realiseer u echter wel dat dit een fabrieksopgave is: een momentopname onder de meest ideale omstandigheden. Vergelijk het maar met de cijfers die autofabrikanten over het brandstofverbruik geven: schitterend, maar lang niet altijd reëel. Heeft u een fiets op het oog, vraag dan aan de fietsenmaker naar de ervaringen van andere fietsers. Of ga online op onderzoek uit.

Wind mee of wind tegen

Op het moment dat u heuvelop of met forse tegenwind fietst, moet de accu meer vermogen leveren. Dat geldt ook als u met veel gewicht rijdt of vaak moet optrekken. Dit betekent dat de accu onder dit soort zware omstandigheden altijd eerder leeg is. Iets om rekening mee te houden als u een rondje gaat toeren.

Bandenspanning

Net als in de auto kunt u op de e-bike ook brandstof besparen door de banden op de juiste spanning te houden. Zachte banden zorgen voor meer rolweerstand en dan moet de accu harder werken. Gevolg: de accu is eerder leeg. Investeer daarom in een goede fietspomp met drukmeter. In een gemiddelde band moet zo’n 5 bar. Wilt u exact weten hoeveel bar de banden van uw fiets nodig hebben, dan kunt u die gegevens opvragen bij uw fietsenmaker of online opzoeken.

Rijd zuinig

Bent u op de e-bike altijd als eerste weg bij het stoplicht? Dan merkt u dat zeer waarschijnlijk ook in de actieradius van de accu. Op vol vermogen wegrijden vraagt namelijk veel van de accu. Kies daarom bij het wegrijden voor minimale ondersteuning en wen uzelf er meteen ook aan om de fiets uit te laten rollen als u een stoplicht of kruispunt nadert. Op die manier houdt de accu het langer vol.

Rijd rustig

Berijders van een e-bike zijn soms geneigd de snelheid behoorlijk op te voeren. Los van het feit dat bij een hogere snelheid de veiligheid in het geding komt, is het ook voor de accu niet verstandig. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer ondersteuning u van uw e-bike vraagt, hoe meer energie dat vreet en hoe sneller uw accu leeg is. En zeg zelf: heeft u wérkelijk het gevoel dat u alles onder controle heeft als u met een gangetje van 22 kilometer per uur over het fietspad jaagt…?

Bron: E-bikerijschool

Auteur