Het aantal dodelijke ongelukken met de e-bike neemt toe en vooral ouderen lopen risico, blijkt uit onderzoek. Zou er een speciale (verplichte) training moeten komen voor iedereen die een e-bike heeft?
De nieuwe cijfers, gepubliceerd door de politie, laten zien dat de elektrische fiets inmiddels ‘dodelijker’ is dan de bromfiets. Bestuurders van een e-bike zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bestuurders van een bromfiets. De politie adviseert mensen dan ook om een helm te dragen. Zo'n helmplicht geldt nu alleen voor de snelle e-bike, de zogenoemde speed pedelec.
60-plussers
Het aantal fatale ongelukken met een elektrische fiets is vooral hoog onder 60-plussers: maar liefst 87 procent van de verkeersdoden op een e-bike is 60 jaar of ouder. De afgelopen drie jaar zijn er zeker 79 mensen op een e-bike omgekomen. Een e-bike gaat vaak sneller dan gedacht en is zwaarder dan een gewone fiets.
Training
Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider infrastructuur bij de Nationale Politie, vindt het zorgwekkend dat vooral ouderen slachtoffer zijn. "Door de vergrijzing zien we dat mensen steeds langer mobiel blijven en kiezen voor een e-bike. Op zich is dat mooi, want het is gezond. Maar helaas missen sommige ouderen de vaardigheid om een e-bike te besturen."
Daarom pleit Van Hasselt voor een cursus. Denkt u dat zo'n verplichte training er moet komen voor iedereen die een e-bike aanschaft? Stem eens of oneens en laat onderaan een reactie achter.