Veilig achter op de auto

Getty Images

Fietsendragers voor achter op de auto zijn er in allerlei soorten en maten. Waar moet je op letten, zodat je de fietsen veilig meeneemt en boetes voorkomt?

Belangrijk: wat kan de auto aan? Een trekhaak heeft een bepaalde kogeldruk, het maximale gewicht dat je wettelijk op de trekhaak mag vervoeren. Overschrijding van de kogeldruk zorgt voor een te grote belasting van de trekhaak en de vering van de auto.

Daarnaast vermindert het de rijeigenschappen. De kogeldruk staat in de handleiding van de auto, maar soms staat het ook op het plaatje naast de stekkeraansluiting van de trekhaak. Deze kogeldruk ligt meestal tussen de 45 en 75 kilo.

Net zo belangrijk is het maximale ­draaggewicht van de fietsendrager zelf. Dit bepaalt namelijk hoeveel fietsen (en wat voor soort) je mee kunt nemen. Een e-bike weegt tegen de 30 kilo, dus met twee e-bikes zit je snel boven het draaggewicht en/of de maximale kogeldruk. De boete hiervoor is €140.

Kenteken en verlichting

Een fietsendrager hoeft geen kenteken of verlichting te hebben, maar dan moet het kenteken of de verlichting van de auto wel gewoon zichtbaar blijven ­(anders riskeer je een boete van €140). De meeste fietsendragers hebben een houder voor een kenteken en ­ingebouwde verlichting. Is dit niet het geval, installeer dan een extra lichtbak. 

TIPS

  • Haal bij e-bikes de accu en display indien mo­gelijk van de fiets en vervoer deze apart in de auto. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het gewicht: alleen een accu weegt al zo’n 3 kilo.
  • Er bestaan speciale fietsendragers voor e-bikes. Deze hebben niet alleen een hoger draaggewicht, maar worden vaak ook geleverd met speciale ­oprijgoten, zodat je de zware fiets niet hoeft te tillen.
  • Zorg dat de zwaarste fiets zich het dichtst bij de trekhaak bevindt.
  • De fietsen mogen niet meer dan 20 centi­meter aan weerszijden van de auto uitsteken.

Dit zijn de beste fietsendragers volgens de Consumentenbond (voorjaar 2019).

Auteur