10 jaar geleden zond Omroep MAX haar eerste televisieprogramma uit, ‘Van Nul Naar MAX’. In de jaren erna is de omroep uitgegroeid tot een instituut. Vijf bijzondere momenten en succesvolle programma's op een rij.
1: Knusheid op de camping
De vakantieserie ‘We zijn er bijna!’ volgt zes weken lang presentatrice Martine van Os en een colonne caravans en campers op een ANWB-kampeerreis. Het programma bestaat sinds 2011, maar ieder jaar trekt het meer kijkcijfers. Dit seizoen zijn dat er 1,7 miljoen.
Het inparkeren van de caravan, samen borrelen onder de partytent en langdurige potjes jeu de boules; voor campingbezoekers en kijkers biedt het programma een en al herkenbaarheid. De vakantie begint in Oostenrijk en Italië, waarna het gezelschap per boot afreist naar Griekenland. Hier bezoeken ze toeristische hoogtepunten als Olympia, Mystras, de Acropolis, Delphi en de Meteorakloosters.
2: Een initiatief voor ouderen
Naast amusement heeft MAX zich altijd sterk gemaakt voor ouderen. Zo richtte de omroep eind vorig jaar het Nationaal Meldpunt Ouderenzorg op, in samenwerking met de PCOB en UnieKBO. Het meldpunt was een reactie op de bezuinigingen in de zorg. Ouderen, familieleden, mantelzorgers, vrijwilligers én zorgverleners kunnen bij het meldpunt aangeven hoe de veranderingen in de zorg (positief of negatief) effect hebben op het dagelijks leven. In april stond de teller op ruim 2200 meldingen. Deze zijn gebundeld in een rapport, dat overhandigd is aan de Tweede Kamer.
3: Cakejes en taarten
De laatste tijd springt er één programma uit als het om populariteit gaat: ‘Heel Holland Bakt’. Tien Nederlanders strijden om de titel "beste thuisbakker van Nederland". Cakejes en taarten in alle soorten en maten worden tot in details gebakken. Vorig jaar trok het programma bijna 2,5 miljoen kijkers. Presentatrice Martine Bijl past volgens de kijkers perfect bij het concept en de sfeer van ‘Heel Holland Bakt’. Vaak is het vrolijk of vermakelijk, totdat er weer afscheid moet worden genomen van een deelnemer.
4: Live-openhartoperatie
In 2010 ontstond er ophef toen de omroep live een hartoperatie wilde uitzenden. Omroepbaas Jan Slagter had vooraf zelf ook zijn bedenkingen. Volgens sommigen zou het de grens van privacy en veiligheid schenden. Omroep MAX vond de operatie uiteindelijk toch van ‘maatschappelijk belang’. De aflevering werd gepresenteerd door Charles Groenhuijsen, vanuit het St. Antonius Ziekenhuis. 1,3 miljoen mensen zaten aan de buis gekluisterd, en zagen uiteindelijk dat de operatie goed verliep.
5: Persoonlijk bezoek
Stichting ‘MAX Maakt Mogelijk’ realiseert projecten ter verbetering van het welzijn van ouderen. Zo nam Jan Slagter series op in Ethiopië en Oost-Europa. De omroepbaas bezocht daar ouderen die in armoede leven. Zij moeten zien rond te komen met een pensioen van 30 euro in de maand. Met de stichting bracht Slagter hen medicijnen, kachels, voedsel en kleding.
In Nederland bezocht Jan Slagter de toen 68-jarige Herman. Hij is ongeneeslijk ziek en volledig afhankelijk van de hulp van zijn omgeving. Stichting ‘MAX Maakt Mogelijk’ liet zijn droom in vervulling gaan: een rondleiding door het Feyenoord-stadion en een ontmoeting met Willem van Hanegem.