Wat voor werkstress-type bent u?

Schipbreukeling, deurmat of slaaf van de techniek

Getty Images

Stress op het werk kan op uw zenuwen werken. U kunt er 's nachts wakker van liggen en het kan bijdragen aan gezondheidsproblemen als hart- en vaatziekten en depressie. De bron vinden van de stress is vaak de eerste stap in de goede richting, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig kunnen we u daarbij een handje helpen. Experts hebben acht soorten stresssituaties op het werk in kaart gebracht. Met welke van deze vertoont u de meeste overeenkomsten?

1. Overwerkte ondergeschikte

Kenmerken: U bent bezig vanaf het moment dat u op het werk arriveert tot het moment dat u weer naar huis gaat, maar u mist de vrijheid om zelf te bepalen waar u mee bezig bent. U werkt altijd voor iemand anders en heeft weinig te zeggen over hoe u uw werk doet.[ITEMADVERTORIAL]

Oplossing: Dit soort banen waarin veel van u gevraagd wordt en waarin u weinig controle heeft, veroorzaken vaak spanning. Zelfs wanneer u uw baan niet minder veeleisend kunt maken, helpt het vaak al als u meer betrokken kunt zijn bij de besluitvorming. Kleine veranderingen hebben vaak al veel invloed op spanning en stress.

2. Schipbreukeling

Kenmerken: U voelt zich alleen. Voor hulp of sturing kunt u niet bij uw leidinggevende terecht. U heeft ook geen collega om even bij te spuien als u daar de behoefte toe voelt.

Oplossing: Ondersteuning van een goede leidinggevende en fijne collega's zijn nodig om uw werk goed uit te kunnen voeren. Te weinig van (een van) beide kan leiden tot frustraties. Probeer uw behoefte beter te communiceren. Als u hulp van uw baas nodig heeft, wees dan zo specifiek mogelijk. Daarnaast is het goed om meer energie te steken in het contact met uw collega's.

3. Gefrustreerde doorzetter

Kenmerken: U werkt zich een slag in de rondte, maar u heeft het gevoel dat u hier niet genoeg waardering voor krijgt. Met bloed, zweet en tranen zorgt  u ervoor dat uw baas punten scoort, maar niemand kijkt naar u om. Geen opslag, promotie en zelfs geen complimenten.

Oplossing: Vooral bij gedreven mensen met behoefte aan goedkeuring leiden dit soort situaties naar stress. Probeer eens uw carrièredoelen met uw baas te bespreken. Waarschijnlijk krijgt u niet direct de beloning die u wenst, maar het geeft u en uw baas in ieder geval meer inzicht in de situatie. Daarbij kan het een positieve uitwerking hebben op de toekomst.

4. Deurmat

Kenmerken: U krijgt te maken met veeleisende en verbaal agressieve klanten. Er wordt echter van u verwacht, of zelfs geëist, om deze beledigingen te accepteren en professioneel, kalm en vriendelijk te blijven.

Oplossing: Door de missende balans tussen uw innerlijk toestand en de rollen die u verwacht wordt op u te nemen, moet u emotioneel hard werken. U kunt uw baas om advies vragen, maar een training om met moeilijke klanten om te gaan is misschien een beter idee. Uiteindelijk kunt u dan uw werk weer doen, zonder gedemotiveerd te raken of agressie persoonlijk op te nemen.

5. Slaaf van de techniek

Kenmerken: Dankzij de smartphone, mobiele telefoon en laptop, die u al dan niet van uw baas heeft gekregen, bent u altijd bereikbaar. U staat continue in contact met kantoor en uw werk- en persoonlijke leven lopen steeds vaker en meer door elkaar.

Oplossing: Stress als resultaat van de nieuwe techniek is een steeds groter probleem aan het worden. Om uzelf te beschermen tegen mentale en lichamelijke spanning, is het belangrijker om te leren hoe u zichzelf weer onbereikbaar maakt. Creëer dagelijks techniekvrije periodes: bijvoorbeeld van half 10 's avonds tot 8 uur 's ochtends. Gebruik die tijd om uw hoofd weer leeg te maken en te ontspannen.

6. Pestslachtoffer

Kenmerken: Een baas die u beledigt, onmogelijke deadlines geeft, overlaadt met werk en afzeikt in het bijzijn van uw collega's. Of misschien bent u nog wel niet het slachtoffer van pesterijen van uw baas, maar ziet u wat er met anderen gebeurt en bent u bang dat u de volgende bent...

Oplossing: Als u het gevoel heeft dat u het slachtoffer bent van de pesterijen van uw leidinggevende, kunt u proberen uw baas te vermurwen. Nog beter is het om dit samen met collega's te doen die uw frustratie delen. Mocht dat niet werken dan is het belangrijk om de pesterijen te documenteren en uw zorgen te uiten bij een hogergeplaatste of iemand van personeelszaken.

7. Burn-out

Kenmerken: U bent moe, heel moe, altijd moe. Zowel lichamelijk als geestelijk. U heeft zelfs het punt bereikt dat u eigenlijk niet meer kunt functioneren en ieder moment in elkaar kunt storten.

Oplossing: De term burn-out wordt vaak gebruikt. De officiële definitie is ernstige uitputting die voorvloeit uit langdurige werkgerelateerde stress. Als u een burn-out ervaart of voelt aankomen, is het wijs om met uw leidinggevende te bespreken wat de mogelijkheden zijn om vrij of verlof te nemen.

8. Verongelijkt slachtoffer

Kenmerken: Werken is niet eerlijk. Uw baas heeft favorieten, beslissingen van het managementteam zijn onduidelijk en willekeurig en u en uw collega's worden behandeld als kleine kinderen.

Oplossing: Werkplekken waar het ontbreekt aan eerlijkheid, transparantie en respect kennen meer gestreste medewerkers. Het is vaak moeilijk om zo'n situatie te veranderen, u heeft maar in bepaalde mate controle over de werksfeer. Toch helpt het soms om uw zorgen uit te spreken bij een leidinggevende of iemand van personeelszaken. Als is het alleen maar om het even kwijt te zijn.

Bron 
  • Health.com