Het aantal oudere verkeersdeelnemers is de afgelopen jaren flink gestegen en blijft toenemen. Helaas vallen er hierdoor ook meer (oudere) slachtoffers. Wat is hier aan te doen?
In 2005 had 39% van de vrouwen boven de 65, en 80% van de vrouwen tussen de 45 en 65 jaar een rijbewijs. Bij mannen lag dit percentage voor beide leeftijdscategorieën op 90%. Uitgaand van deze gegevens van cbs-webmagazine 2007 zijn er in 2040 zo’n 4 miljoen mensen boven de 65 jaar. Hiervan zal het merendeel dus geregeld autorijden.
Groter risico op ongeval
Oudere bestuurders rijden minder vaak in slechte weersomstandigheden, hebben meestal veel rijervaring, handelen meer volgens de verkeersregels en zijn gemiddeld minder vaak onder invloed van alcohol dan jongere verkeersdeelnemers. Allemaal positieve zaken, maar aan de andere kant kunnen oudere verkeersdeelnemers functiestoornissen krijgen zoals vermindering van het gezichts-, gehoor- en reactievermogen en problemen bij het verdelen van de aandacht.
Het groeiend aantal oudere automobilisten en de achteruitgang van motorische functies leveren dan ook een groter risico op een ongeval op. Gelukkig zijn er allerlei technische- en andere mogelijkheden om deze functiestoornissen te compenseren, zodat er geen reden is om niet (meer) deel te nemen aan het verkeer.
Fysiek kwetsbaarder
Ouderen zijn fysiek kwetsbaarder dan jongeren en lopen, ook in de auto, sneller ernstig letsel op. Autogordels en (zij)airbags voor automobilisten kunnen helpen het aantal ernstige letsels te beperken.
De overheid, Veilig Verkeer Nederland en andere partijen geven tips en informatie en organiseren opfriscursussen waarin automobilisten hun rijvaardigheid en rijgedrag kunnen toetsen en eventueel via wat (rij)lessen kunnen bijspijkeren. Voorbeelden van cursussen zijn bijvoorbeeld de BROEM-rijvaardigheidsrit, de scootmobielcursus, de cursus Veilig mobiel op de fiets (door de Fietsschool van de Fietsersbond). Veilig Verkeer Nederland maakt het automobilisten gemakkelijk met de online verkeerstest en de opfriscursus.
[ITEMADVERTORIAL]
Afleiding grootste oorzaak ongevallen
Bijna 80 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt omdat een bestuurder is afgeleid, meestal door gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Het is bewezen dat door bijvoorbeeld bellen in de auto het waarnemingsvermogen en de rijprestaties minder worden. Verkeerstekens worden gemist en afstanden en gevaarlijke situaties niet goed ingeschat. Kijk maar eens op de weg: je ziet het vaak meteen wanneer een bestuurder druk bezig is met telefoon of andere apparatuur: de auto slingert, rijdt erg langzaam of juist te snel. Jaarlijks vallen hierdoor tientallen doden en honderden ernstig gewonden.
Tips voor veiliger autorijden
- Anticiperen is vooruitzien en goed opletten kan ongelukken voorkomen.
- Niet bellen in de auto. Is het toch noodzakelijk, gebruik dan een handsfree-set. Stel navigatieapparatuur in voor u de auto start.
- Komt u in een file terecht zet dan even de alarmverlichting aan om achter u rijdende automobilisten te waarschuwen.
- Let goed op de maximumsnelheid, ook al razen andere auto’s u voorbij.
- Blijf niet onnodig links rijden!
- Gebruik uw richtingaanwijzers, ook op rotondes.
- Zorg dat autoruiten schoon zijn en dat u goed zicht heeft.
- Controleer voor u in de auto stapt de verlichting.
- Geen alcohol in het verkeer.
- Het is een open deur, maar een veiligheidsgordel is verplicht en kan uw leven redden!
- Kleine kinderen moeten altijd in een autozitje. Vervoer baby's altijd tegen de rijrichting in.
- Houd voldoende afstand op uw voorganger.
- Probeer niet te gaan 'staren' maar blijf actief en alert en kijk geregeld in de achteruitkijk- en zijspiegels.
- Aanrijdingen bij verkeerslichten komen vaak voor. Houd bij een stoplicht de voet op de rem. Wordt u van achter aangereden dan schiet de auto in ieder geval niet het kruispunt op.
- Raakt u te water doe dan de verlichting aan, maak de gordel(s) los, open een zijraam en verlaat de auto.
- Zet bij pech de auto zover mogelijk in de berm/tegen de vangrail aan. Wacht niet in de auto, ook niet als het slecht weer is, maar ga in de berm of achter de vangrail staan.
- Winterbanden zijn geen overbodige luxe.
- Draag een zonnebril, zeker als de zon laag staat.
- Maak een auto helemaal sneeuwvrij, ook de lampen en het dak.
- Test geregeld uw kennis van verkeersregels. Er verandert geregeld wel iets!
Verkeersveiliger op de fiets en te voet
- Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
- Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
- Zorg voor goede verlichting en zorg dat fietslicht en reflectoren niet worden afgedekt door bijvoorbeeld (fiets)tassen, bagage, lange jassen etc.)
- Ga uitgerust op pad.
- Ken de verkeersregels en pas ze toe.
- Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een helm.
- Bent u te voet, kies bij voorkeur een route met straatverlichting om beter te zien en gezien te worden.
- In het donker kunnen kuilen, obstakels, putten en andere dingen minder opvallen.
- Draag contrasterende (felgekleurde of lichte) kleding. In het donker valt u beter op met reflecterende strips op uw kleding of een reflecterend jasje aan. Op donkere wegen of paden is het ook aan te raden een lampje om de arm te dragen (wit/rood).
- Loop op de stoep. Is die er niet, loop niet midden op de rijbaan en ga de berm in bij tegenliggers.