Bij schade of verlies van bagage moet een luchtvaartpassagier dat schriftelijk binnen een vastgestelde termijn melden bij de luchtvaartmaatschappij om recht te hebben op schadevergoeding. Een telefonische melding die door een medewerker van de luchtvaartmaatschappij in het IT-systeem is gezet, geldt als schriftelijk.
Dit blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Een Finse vrouw was met Finnair van het Spaanse Malaga naar Helsinki gevlogen. Bij aankomst merkte ze dat verschillende items uit haar bagage waren verdwenen. Ze belde dezelfde dag nog de klantenservice van Finnair en een medewerker voerde de gegevens in het IT-systeem. Twee dagen later belde de vrouw weer, ditmaal voor een bewijs van schademelding, zodat ze een beroep kon doen op haar reisverzekering.
Schadevergoeding
De reisverzekering betaalde de schade en stelde een schadevergoeding in tegen Finnair. De luchtvaartmaatschappij weigerde te betalen omdat er geen schriftelijke melding was gemaakt. Het werd een juridische procedure en de hoogste rechter in Finland vroeg het Europese Hof van Justitie om verduidelijking.
Het Europese Hof stelt dat een passagier een klacht binnen de termijn schriftelijk moet indienen. In dit geval was de klacht binnen de termijn in het IT-systeem van Finnair geregistreerd. Zo'n registratie voldoet, volgens het Europese Hof, aan de eisen van een schriftelijke melding.
Bekijk hier de voorbeeldbrief voor als uw koffer vermist is.
- ECC Nederland