De Huurcommissie gaat verzoeken van huurders en verhuurders schriftelijk afhandelen. Beide partijen krijgen een uitspraak van de voorzitter op basis van het onderzoeksrapport. Dat werkt sneller. Deze schriftelijke afhandeling maakt deel uit van het actieplan 'Aanpak achterstanden'.
De schriftelijke afhandeling wordt eerst ingezet bij klachten over onderhoudsgebreken en servicekosten. Deze twee type zaken komen veel voor in de achterstand. Huurders en verhuurders die het niet eens zijn met schriftelijke uitspraak kunnen altijd in verzet. Zij worden dan alsnog gehoord. Daarnaast wil de Huurcommissie procedures gebruikersvriendelijker maken. Denk aan formulieren vereenvoudigen, online betalen en betere voorlichting op de website.
Achterstand
Op dit moment heeft de Huurcommissie 10.500 zaken in behandeling. Afhandeling ervan duurt te lang. Met de 'Aanpak achterstanden' wil de Huurcommissie dit aantal terugbrengen tot 5.000 zaken eind juni 2021. Op 1 januari 2022 wil de Huurcommissie weer voldoen aan de wettelijke doorlooptermijnen. Het aantal bezwaren tegen de jaarlijkse huurverhoging is dit jaar zestig procent hoger dan in 2019. Het gaat om 3.310 bezwaren. De Huurcommissie gaat extra medewerkers inhuren om deze voor het eind van het jaar af te handelen.
- Woonbond