Banken zijn wettelijk verplicht om nieuwe klanten te identificeren. De bank mag de klant hiervoor vragen om een identificatiefilmpje. Dat is niet in strijd met de privacyregels omdat bij de controle van het filmpje biometrische gegevens niet automatisch worden verwerkt.
Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie het Kifid. Twee consumenten openen een online spaarrekening bij LeasePlan Bank, die alleen op internet actief is. De twee kunnen de rekening pas gebruiken als de bank hen heeft kunnen identificeren. Hiervoor moeten ze een foto van het paspoort uploaden, een euro van de eigen betaalrekening overmaken en een filmpje uploaden. Dit laatste mislukt. De bank annuleert uiteindelijk het identificatieproces en sluit de spaarrekening. De consumenten beklagen zich omdat de bank via het filmpje biometrische gegevens zou verwerken. Dat vinden ze buitenproportioneel voor het openen van een eenvoudige spaarrekening.
Hoofdbeweging
Bij de Geschillencommissie is het uitgangspunt dat LeasePlan bank online werkt en geen kantoren heeft. Fysieke controle van en legitimatiebewijs en de echtheidskenmerken daarvan is dus niet mogelijk. Vandaar dat de bank van nieuwe klanten een filmpje mag vragen. Het gebruik van zo'n filmpje om klanten te identificeren staat ook als voorbeeld in de leidraad van De Nederlandsche Bank.
Dan is het de vraag of de bank biometrische gegevens verwerkt. Volgens een geraadpleegde deskundige is dat niet het geval. De bank vraagt de klant om in een video-opname bepaalde handelingen uit te voeren, zoals het heen en weer bewegen van het hoofd. Datzelfde geldt bij het controleren of de persoon op het filmpje dezelfde is als op de kopie van het paspoort. Er zou wel sprake zijn van het verwerken van biometrische gegevens als de bank de vingerafdruk van de klant vergelijkt met de vingerafdruk in het paspoort. Dat doet de bank niet.
Mede op basis van dit advies concludeert de Geschillencommissie dat een online bank een identificatiefilmpje mag eisen.