Meer dan een kwart van alle huishoudens (27 procent) is tussen april 2020 en april 2021 overgestapt van energieleverancier. Het aantal overstappers blijft hiermee op vrijwel dezelfde hoogte als vorig jaar.
Dat blijkt uit de Energiemonitor 2021 die is opgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Dat bijna driekwart niet overstapt, is opvallend omdat consumenten met een overstap vaak (veel) geld kunnen besparen of hun energievoorziening verduurzamen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor groene, in plaats van grijze energie. De besparing kan oplopen tot bijna 400 euro per jaar. Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat consumenten in grote mate tevreden zijn over het regelen van hun overstap.
Overstappen zonder boete
Consumenten moeten zonder opzegboete kunnen overstappen als zij te maken krijgen met een prijswijziging. Daarom moeten energieleveranciers hun klanten minstens 30 dagen van te voren informeren over prijswijzigingen. Uit de Energiemonitor 2021 blijkt dat het aantal consumenten dat aangeeft een maand van te voren geïnformeerd te zijn over prijswijzigingen is gedaald van 55 naar 47 procent. Het aantal consumenten dat zegt niet of te laat geïnformeerd te zijn is gestegen.
De ACM roept energieleveranciers daarom op om zich te houden aan de 30 dagen termijn bij prijswijzigingen. Consumenten die door hun energieleverancier niet of te laat worden geïnformeerd over prijswijzigingen kunnen dat melden bij de ACM ConsuWijzer.
Ieder jaar overstappen loont
Dat er niet meer consumenten overstappen, heeft meer te maken met het verwachte gedoe rondom een overstap en het idee dat wanneer je eenmaal bij de goedkoopste aanbieder zit, dit ook de goedkoopste aanbieder blijft. Dat is een duur misverstand. Het eerste jaar zijn de tarieven vaak laag, als lokkertje. Daarna gaan de tarieven vaak omhoog. Om het voordeel te behouden, moet je dus ieder jaar overstappen.
Wie geen zin heeft in die rompslomp, maar wél ieder jaar wil overstappen kan gebruik maken van de Plus Kostenservice.