Waarom sta ik niet in de telefoongids?

Vraag: Na mijn overstap van KPN naar Telfort merkte ik dat ik niet meer in telefoonboek stond. Hoe kan ik dat oplossen?

Getty Images

Vijf jaar geleden kreeg ik een aanbieding van Tiscali om klant te worden. Ik moest mijn abonnement bij KPN opzeggen, maar mijn oude nummer mocht ik houden. Tot mijn verbazing merkte ik later dat ik in geen enkele telefoongids meer werd vermeld. Is hier niets aan te doen?

Ja, toch wel. Bij elke vaste telefoonaansluiting van KPN kan een klant kiezen voor een gratis vermelding in de gedrukte telefoongids van de regio waarbinnen het nummer valt, of in een van de elektronische gidsen zoals www.detelefoongids.nl, waarvan de gegevens wekelijks ververst worden. Bovendien is het nummer op te vragen bij de nummerinformatiediensten zoals KPN-inlichtingen binnenland via 0900- 8008 (niet gratis) of via 1888 (ook niet gratis). Deze laatste gegevens worden elke dag ververst.

KPN is wettelijk verplicht om de gegevens ook aan uitgevers van andere gidsen beschikbaar te stellen, zoals de Gouden Gids of de Gemeentegids.

U bent klant bij Telfort (voorheen Tiscali), maar dat maakt voor het telefoonboek niet uit. U dient de vermelding wel zelf via uw aanbieder te regelen. Dit kan door telefonisch contact op te nemen met de afdeling klantenservice van uw aanbieder. Bij Telfort kunt dit ook via hun website regelen. U bent dan vanaf morgen te vinden via nummerinformatiediensten, volgende week via internet en u wordt in de eerstevolgende gedrukte versie van het KPN-telefoonboek van uw regio vermeld.

Auteur