Er verschijnen scheuren in mijn keukenmuur, moet de verhuurder daar iets aan doen of ik?

Krimpschade na zoveel jaar: dat lijkt me sterk. Wat zijn mijn rechten?

Scheuren in de keukenmuur
Getty Images

Sinds 1991 woon ik in een huurhuis en sinds kort zitten er scheuren in de keukenmuur. Op verzoek van de verhuurder heb ik foto’s opgestuurd. Nu zegt de verhuurder dat er sprake is van ‘krimpschade’ en hij weigert iets aan de scheuren te doen. Krimpschade na zoveel jaar: dat lijkt me sterk. Wat zijn mijn rechten?

Mathijs ten Broeke, namens de Woonbond:

De verantwoordelijkheid voor het onderhoud van een huurwoning is verdeeld tussen de huurder en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud. U zorgt als huurder zelf voor het klein onderhoud en kleine reparaties. De grens daartussen is niet altijd eenvoudig, maar is wel bij wet geregeld. ­Een voorbeeld: het witten van ­de ­binnenmuren en opvullen van gaatjes of kleine krimp­scheuren komt voor rekening van de ­huurder.

Maar stucwerk dat loslaat of schimmelplekken die niet veroorzaakt worden door het eigen woongedrag, zijn voor rekening van de verhuurder.

Op basis van een foto is het ­lastig beoordelen wat de aard is van het probleem. Wij raden u aan om eerst het Gebrekenboek van de Huurcommissie te raad­plegen. Hierin staat omschreven welke soort gebreken voor wiens ­rekening komt.

Daarna kunt u uw verhuurder per brief hierop wijzen en een verzoek doen om het te herstellen.

Komt hier binnen zes weken een afwijzende of geen reactie op, dan kunt u bij de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging aanvragen. De Huurcommissie beoordeelt dan de situatie en als dit leidt tot verlaging van de huurprijs, dan is dit vaak reden genoeg voor de verhuurder om snel tot herstel over te gaan.

Auteur