Het lijkt zo handig: één partij die het opzeggen van een abonnement op krant, tijdschrift, sportschool of streamingsdienst voor je regelt. Maar waarom zou je betalen voor iets dat makkelijk gratis kan?
Stel: je hebt een abonnement dat je wil opzeggen, waar begin je dan? Heel veel mensen pakken de computer of telefoon, gaan naar Google en typen in: ‘abonnement -naam krant, tijdschrift of dienst- opzeggen.’
De eerste resultaten die Google je dan laat zien, zijn advertenties, want die staan altijd bovenaan en daar spelen sluwe partijen op in. Ze kopen die advertentieruimte in, zodat ze als eerste in beeld komen en bieden vervolgens aan om abonnementen op te zeggen. Inmiddels zijn er tientallen van zulke partijen actief met uiteenlopende namen, zoals Xpendy.nl, opzeggen.nl, 123opzeggen.nl, sepastop.nl, mijnopzeggingen.nl, abonnementopzeggen.nl, opzeggen24.nl, dyme.app en nog veel meer.
Al deze partijen bieden een min of meer vergelijkbare service: het opzeggen van abonnementen, sportscholen, zorgverzekeringen, loterijen en goede doelen. Daarbij wekken ze soms de suggestie dat je de opzegging bij de instantie zelf regelt, Opzeggen.nl, schrijft bijvoorbeeld:
“Zoek de naam van het bedrijf en kom direct op de opzegpagina van het betreffende bedrijf uit. Elk bedrijf heeft een gratis opzegbrief klaar om in te vullen. Je hoeft alleen jouw persoonlijke gegevens toe te voegen en de verzendmethode te kiezen.”
Na het invullen van je adresgegevens verschijnt een voorbeeld van een opzegbrief die je gratis kunt downloaden. Maar het oog leidt je naar de knop ‘Verzenden’ of ‘Opzeggen’. In dat geval brengen deze dienstverleners daar extra kosten voor in rekening. Die lopen sterk uiteen, Xpendy rekent bijvoorbeeld 29,95 euro, 123opzeggen.nl kost 4,95 euro. Veel andere partijen rekenen bedragen die daar tussenin zitten. Deze daadwerkelijke kosten komen vaak pas laat in beeld: bij het invullen van de bankgegevens. Voor deze betaling regelen deze bedrijven de opzegging, meestal per aangetekende brief. Sommige aanbieders bieden ook een ‘opzeggarantie’. Dat betekent dat ze: ‘ervaring hebben met het betreffende bedrijf, waardoor ze zeker weten dat de opzegging goed wordt afgehandeld’. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan gaan ze: ‘kijken waar het probleem zit’. Kies je ervoor alleen de gratis voorbeeldbrief te downloaden? Dan krijg je vaak een herinnering via de mail waarin het lijkt dat de opzegging nog niet is afgerond, met het verzoek alsnog voor de betaalde optie te kiezen.
Is het legaal?
Het is niet verboden om iets voor iemand te doen en daar geld voor te vragen, terwijl je het zelf ook gratis kunt doen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het snoeien van een heg: dat kan je zelf gratis doen, of betaald laten doen door een tuinman. Maar beloftes van een bedrijf moeten natuurlijk wel kloppen en mogen niet onduidelijk zijn. Anders kan er sprake zijn van misleidende verkoop. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt en de Consumentenbond laten desgevraagd weten, geen klachten over deze vorm van dienstverlenging te hebben ontvangen.
Het kan makkelijk gratis!
Een abonnement opzeggen kan je ook zelf doen, dat is gratis en hoeft niet per aangetekende brief, want er zijn duidelijke spelregels voor het opzeggen van aan abonnement. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is: zoals je er aan gekomen bent, kan je er ook weer vanaf.
Heb je telefonisch een abonnement afgesloten, dan moet je ook weer telefonisch op kunnen zeggen. De meeste bedrijven accepteren zonder problemen een e-mail. En steeds meer bedrijven bieden klanten tegenwoordig een eigen online omgeving waar je kunt inloggen, allerlei zaken kunt regelen en dus ook je abonnement eenvoudig kunt opzeggen. Allemaal gratis! Een aangetekende brief versturen kan, maar vormt tegenwoordig echt een uitzondering.
Natuurlijk zijn er wel een aantal spelregels voor het opzeggen van een abonnement, de belangrijkste daarvan is de opzegtermijn.
Meestal is die één maand, tenzij je een afspraak hebt gemaakt voor een langere periode: bijvoorbeeld en jaarabonnement. Na dat jaar is zo’n abonnement in principe maandelijks opzegbaar, maar voor sommige tijdschriften maximaal drie maanden en er is een logische uitzondering gemaakt voor verenigingen. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalclub waarbij je de contributie ieder jaar opnieuw betaalt en daar kan je dan in dat lopende jaar niet tussentijds vanaf. Let op! Een sportschool wordt voor de wet NIET gezien als vereniging en mag je dus na afloop van een eventuele vaste periode meestal maandelijks opzeggen.
Zelf opzeggen?
- Wil je een abonnement opzeggen? Klik dan NIET zomaar op de eerste resultaten die Google je laat zien, maar bel of mail met de organisatie waar je een abonnement hebt of een dienst van af neemt. Of log in op je eigen online omgeving.
- Worden er kosten in rekening gebracht? Dan weet je dat je met een tussenpartij te maken hebt, dat kan handig zijn, maar weet dat opzeggen áltijd gratis kan.
Per ongeluk voor een opzegservice gekozen?
Koop je iets via een website, dan heb je meestal bedenktijd. Dat betekent dat je binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden van de overeenkomst af kunt. En beroep doen op deze bedenktijd geeft vaak het minste ‘gedoe’.