De leverancier biedt alleen korting

Ruim drie jaar geleden kochten wij een compleet nieuwe keuken. Nu is onze inductie kookplaat na 3,5 jaar stuk. We hebben voor de kookplaat voor ongeveer €1200 betaald. Bij de aanschaf konden we 5 jaar extra garantie bijkopen, maar dat hebben we niet gedaan. Vorige week hebben wij contact opgenomen met de leverancier. Volgens de leverancier zouden de reparatiekosten ongeveer €400 zijn. Maar hij doet ons nu het voorstel om er een nieuwe kookplaat in zetten voor €500. Is dit redelijk?
We leggen de vraag voor aan de experts van Consuwijzer:
"Het lijkt een redelijk voorstel. Volgens de wet moet een product een bepaalde tijd meegaan. Gaat het product bij normaal gebruik eerder stuk dan u had mogen verwachten? Dan is het een “ondeugdelijk product” en hebt u recht op kosteloze reparatie of vervanging. Ook zonder extra garantie.
Maar hebt u het product langere tijd zonder problemen gebruikt? Dan kan bijbetalen voor een nieuwe redelijk zijn. In plaats van bijbetalen kunt u ook kiezen voor ontbinding van de aankoop. Dan gaat het product terug naar de leverancier en krijgt u een deel van de aankoopprijs terug. De hoogte hangt af van de gebruiksduur van het product. Op de website van branchevereniging Techniek Nederland staat een tabel met de verwachte gebruiksduur van apparaten.
Bijvoorbeeld: als de gebruiksduur 8 jaar is en het product na 3,5 jaar stuk gaat, dan krijgt u bij ontbinding ongeveer 57 procent van de aankoopprijs terug. Of betaalt u 43 procent bij voor een nieuwe en dat komt aardig overeen met het voorstel om 500 euro bij te betalen."
Heeft u ook vraag voor de rubriek Geldkwesties in Plus Magazine? Een deel van de vragen leggen we voor aan een panel van deskundigen, dat onder meer bestaat uit een notaris, AOW-, belasting- en pensioenexperts en deskundigen die meer weten over consumentenrecht.
Stuur een e-mail naar: geldenrecht@plusmagazine.nl
Alleen geselecteerde vragen worden beantwoord in Plus Magazine. De redactie anonimiseert vragen standaard voor publicatie en waar nodig kort de redactie deze ook in. We gaan voor beantwoording van geselecteerde vragen op zoek naar de juiste deskundige.