Een nieuw keurmerk moet het toenemende aantal klachten over de agressieve en misleidende verkoop van energiecontracten een halt toeroepen. Het keurmerk is een initiatief van de energiebedrijven zelf. Tegelijkertijd loopt er al een onderzoek naar de misleidende verkoop in de energiesector.
Veel consumenten klagen over de agressieve wijze waarop de verkopers van energiecontracten te werk gaan. Er is regelmatig sprake van ongeldige energiecontracten en ook andere manieren van misleiding komen veelvuldig voor. Het blijkt daarna niet eenvoudig om van het energiecontract af te komen.
Keurmerk bedoeld voor intermediairs
Het keurmerk van de energiebranche is bedoeld voor de intermediairs die energiecontracten verkopen. Om het keurmerk te verkrijgen moeten deze tussenpersonen aan specifieke eisen voldoen. Zo moeten de intermediairs zich aan de bestaande wet- en regelgeving houden en het bel-me-nietregister respecteren. Verder moet de intermediair makkelijk bereikbaar zijn voor de klant die vragen of klachten heeft.
Consumentenbond: ‘Keurmerk is een lachertje.’
Volgens de Consumentenbond is het nieuwe keurmerk een lachertje. Directeur Sandra Molenaar stelt dat de energieleveranciers en hun tussenpersonen jarenlang de wet hebben overtreden. ‘De enige reden dat de branche nu met een keurmerk komt, is omdat de Autoriteit Consument en Markt een onderzoek is gestart naar de verkooppraktijken en er strengere regelgeving voor telemarketing in de maak is. Op deze manier hopen ze onder strenge maatregelen uit te komen.’
Autoriteit Consument en Markt: ‘Al een aantal bedrijven op de korrel.’
Ook de Autoriteit Consument en Markt lijkt niet onverdeeld positief over het nieuwe keurmerk. Tegen de NOS zei woordvoerder Jeroen Nugteren meer transparantie toe te juichen, maar: ‘Wij zijn al bezig met een onderzoek naar misleidende verkoop in de energiesector en hebben daarbij al een paar bedrijven op de korrel. Daar verandert dit keurmerk niets aan.'