Lot geschillencommissies weer onzeker

Consumentenbond: 'Onbegrijpelijk'

Getty Images

Consumenten die een probleem hebben met een aangesloten ondernemer kunnen dat geschil nu nog voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie. De commissie doet vervolgens een bindende uitspraak. Zo is een dure gang naar de rechter niet meer nodig.

De Consumentenbond richt sinds 1970 samen met brancheorganisaties geschillencommissies op, die zijn ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Er zijn op dit moment bijna 70 geschillencommissies. Bekende voorbeelden zijn de Geschillencommissies Reizen, Thuiswinkel en Energie. Desalniettemin kondigt het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het derde jaar op rij aan de 1,1 miljoen euro aan subsidie op geschillencommissies per 2019 stop te zetten.

'Onbegrijpelijk'

De Consumentenbond, VNO-NCW, MKB Nederland en de ANWB roepen de Tweede Kamer op dit plan van tafel te vegen. Bart Combée, directeur Consumentenbond zegt: ‘Het Nederlandse stelsel van buitengerechtelijke geschilbeslechting is het beste van Europa en misschien wel van de wereld. Maar Justitie is blijkbaar vastbesloten om het de nek om te draaien. En dat terwijl het nieuwe kabinet de mond vol heeft van eenvoudige, buitengerechtelijke geschilbeslechting. De volledige Tweede Kamer heeft deze ondoordachte schijnbezuiniging de afgelopen twee jaar tegengehouden en toch ligt het nu weer op tafel. Onbegrijpelijk.’

Branche betaalt mee

De geschillencommissies worden voor 80 procent betaald door de aangesloten bedrijven en brancheorganisaties. Als de overheidsbijdrage van iets meer dan 1 miljoen per jaar wegvalt, moeten zij ook voor deze kosten opdraaien. Een aantal grote brancheorganisaties heeft al aangegeven dan niet meer mee te doen.

Als de geschillencommissies verdwijnen, kunnen consumenten alleen nog hun gelijk halen bij de rechter. Dat is veel duurder en tijdrovender.

Auteur