Wettelijk recht op goede postbezorging
De PTT, sorry: TNT heeft moeite met de dagelijkse postbezorging. Wat te doen als een brief niet of te laat aankomt?
In de commercials klinkt het allemaal zo heerlijk: vandaag gepost, morgen bezorgd. Die slogan van TNT Post komt overeen met hoe het volgens de Postwet zou moeten: minimaal 95% van de post moet binnen 24 uur na verzending bezorgd zijn. De vraag is of die eis momenteel wel gehaald wordt.
Onlangs maakte TNT zelf bekend dat er in bepaalde regio’s problemen zijn met de postbezorging. Als u in Den Haag, Scheveningen, Delft, Leiden of Gouda woont is de kans groot dat u de post regelmatig niet op tijd in de bus heeft. Toezichthouder OPTA heeft ook haar twijfels: er loopt al een tijdje een onderzoek naar de kwaliteit van de bezorging door TNT. Nu laat TNT haar prestaties zelf ook doorlopend onderzoeken. De uitkomst daarvan dat de postbezorging ook dit jaar binnen de gestelde eis verloopt.
Maar wat als uw post niet goed bezorgd wordt? Vaak is het niet zo erg als een brief of kaart een dagje later op de deurmat ploft. Toch kunnen er problemen door ontstaan, en ook als dat onschuldige dagje vaker voorkomt kan dat reden tot klagen zijn. Die klacht deponeert u in eerste instantie bij TNT Post: u belt met de Klantenservice of vult een klachtenformulier in op de website.
Wordt uw klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, of heeft u steeds opnieuw klachten? Meld dit dan – telefonisch of via de site - bij Consuwijzer. Deze website is een initiatief van de OPTA, de NMa en de Consumentenautoriteit; signalen via Consuwijzer komen ook bij deze organisaties terecht. Zo kunnen uw signalen leiden tot onderzoeken en maatregelen richting TNT Post.