Honingdrop en Zaanse kaas kanshebbers meest misleidende voedselproduct

Getty Images

De genomineerden voor het Gouden Windei 2018, de verkiezing van het 'meest misleidende' voedingsproduct, zijn bekend. Kanshebbers zijn onder meer AH Zaanse Hoeve plakken kaas waarbij wordt gegoocheld met calorieën, Venco Honingdrop met meer suiker dan honing en AH Zoete aardappelpuree waar vooral gewone aardappelen in zitten.

In totaal zijn acht producten genomineerd, waaronder ook het 'inspired by clouds crispy' smartwater van Coca-Cola, dat volgens de consumentenorganisatie gewoon duur water is.

Andere misleidende producten zijn Aldi Culinella bak & braad olijf, Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen, Conimex (Unilever) gembersiroop en Jumbo Cherrytomaat pastasaus. Het uitgebreide commentaar van de jury over elk product leest u hier.

Stemmen

Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de site van Foodwatch. Vorig jaar won het ’Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo, waar geen maismeel in zat.

De verkiezing is negen jaar geleden door foodwatch in het leven geroepen als protest tegen 'marketingleugens' en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt.

Bronnen: AD en Foodwatch