In ruim twee jaar tijd zijn er meer dan 50.000 klachten binnen gekomen op Klachtenkompas.nl, een online platform van de Consumentenbond. Er zijn 1300 bedrijven aangesloten. Het idee is dat consumenten met een klacht in contact komen met het betreffende bedrijf en zo samen tot een oplossing komen.
Een kwart van de klachten gaat over problemen met telefonie, televisie en internet. Grote telecom-aanbieders, zoals KPN, T-Mobile en UPC zijn aangesloten bij Klachtkompas. Andere telecom-bedrijven, waarover ook regelmatig klachten binnenkomen zijn niet aangesloten, zoals Ziggo, Tele-2 en Vodafone.
Het aantal klachten over webwinkels stijgt. De meest genoemde klachten zijn ongewenste vervolgzendingen, producten die niet geleverd worden en het lastig terugkrijgen van geld.
Klagen
Op de site kan iedereen een klacht indienen. Klachten over aangesloten bedrijven worden doorgeleid, en daar komt al dan niet een oplossing voor. Van ieder bedrijf staat er een tevredenheidsscore op de site, gebaseerd op de klachtenafhandeling.
- Geld & Recht