Driekwart van de Nederlandse consumenten staat welwillend tegenover het delen van gegevens, maar bijna negentig procent heeft het gevoel dat het bedrijfsleven daarvan op dit moment meer profiteert dan zijzelf.
Dit blijkt uit het DDMA Privacy Onderzoek 2016. Uit het onderzoek blijkt dat er drie type consumenten zijn. De Scepticus, 28 procent van de ondervraagden, is amper bereid persoonsgegevens te delen.
Deze consument maakt zich zorgen over wat er met zijn gegevens gebeurt. Sceptici zijn gemiddeld wat ouder. De Pragmaticus, 34 procent, is minder bezorgd en is bereid een redelijke hoeveelheid gegevens uit te wisselen voor een betere dienstverlening. De Onbezorgde, 38 procent, maakt het niet uit dat gegevens worden gedeeld.
Paradox
Het vertrouwen in organisaties is relatief laag, maar daar staat een soort privacyparadox tegenover: een laag vertrouwen in een merk of dienst leidt niet tot minder gebruik. Consumenten vertrouwen Amerikaanse tech-bedrijven het minst, maar toch kijkt 64 procent elke dag op Facebook en heeft 82 procent een smartphone. De meeste mensen willen niet betalen voor diensten als e-mail en social media, als in ruil daarvoor hun gegevens niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Slechts negen procent is hiertoe bereid.
Computertip: bescherm uw persoonsgegevens
Allerlei gegevens van internetgebruikers worden opgeslagen. Met deze gegevens verdienen internetbedrijven veel geld, terwijl de meeste gebruikers zich niet bewust zijn van welke gegevens ze online prijsgeven.