Niet àlle consumenten betalen hun rekeningen precies op tijd. Geen man over boord. Maar sommige mensen wachten wel héél erg lang met betalen.
Niet alle consumenten betalen precies op tijd. Bijna iedereen laat wel eens een rekening te lang liggen. Geen man over boord. Maar sommige mensen wachten wel héél erg lang met betalen.
Zij krijgen eerst een afdeling debiteurenadministratie op hun dak en als het dan ook nog niet wil lukken valt er een brief van het incassobureau in de bus, later volgt de ‘gerechtsdeurwaarder’ die zo vriendelijk is zijn schrijven zelf te komen overhandigen. Maar sommige debiteuren zijn ook dán niet bereid te betalen. Wel komen ze over de brug met smoesjes. Het Nationaal Incasso Bureau (NIB) heeft een top-10 samengesteld van de meest gebruikte smoezen. Dat die over het algemeen niet erg origineel zijn, behoeft geen uitleg.
De top-10:
- 1. Ik betaal niet, want alleen jullie worden er beter van.
- 2. De betreffende persoon die jullie moeten hebben is overleden.
- 3. Ik heb nooit ergens voor getekend.
- 4. Ik kan niet betalen, omdat er niet altijd geld op mijn bankrekening staat.
- 5. Ik betaal volgende maand, want ik zit nu een beetje krap.
- 6. Ik heb zoveel schulden; achterin de rij aansluiten.
- 7. Ik heb jullie brieven nooit ontvangen.
- 8. Mijn debiteuren betalen niet, dus kan ik jullie ook niet betalen.
- 9. Jullie kunnen me toch niks maken, want ik sta onder curatele.
- 10. Ik heb al betaald aan de bank, maar de bank heeft het vergeten over te maken.
Tja, er zijn sterkere en vooral smaakvollere (zie vooral punt 2) excuses te bedenken.
Online betalen
Zou het aantal debiteuren in Nederland zo groot zijn (ruim 100.000 huishoudens) omdat het veel moeite kost om te betalen? Dan is dat vanaf nu in ieder geval geen geldig excuus meer, want hetzelfde NIB gaat gebruik maken van iDeal. Zo kan de debiteur zijn schulden zeer gemakkelijk aflossen. Veel organisaties gebruiken het systeem inmiddels als standaard. Het betalingssysteem, dat wordt ondersteund door SNS, ABN Amro, Rabobank en Postbank, is zeer veilig gebleken.
Debiteuren ontvangen hun aanmaningen nog wel per post met een aangehechte acceptgiro, maar de betaling ervan kunnen zij eventueel ook van achter zijn computer doen. Het NIB verwacht dat het aantal debiteuren hierdoor sterk zal dalen, want betalen is een stuk eenvoudiger geworden. Omdat het veel sneller kan, stapelen onbetaalde rekeningen zich niet op.
Toch zal de invoering van iDeal niet alle betalingsproblemen voorkomen. Alleen zij die wensen te betalen, maken immers van deze internetdienst gebruik. Gemakzucht is om diezelfde reden ook niet een van de smoesjes in de bovenstaande top-10. Wie echt niet wil betalen, houdt de credit manager of het incassobureau enige tijd aan het lijntje. Vaak niet op de meest originele manier (punt 3 en 7), soms ook niet al te geloofwaardig (punt 10) en beleefd (punt 1 en 6), maar het kan.
Maar hoe slap, smakeloos, ongeloofwaardig of onbeleefd de smoesjes ook zijn, ooit moet je toch over de brug komen, met rente en veel extra kosten.