In 2019 was de schade door fraude en oplichting nog geen 17 miljoen euro, maar in 2020 liep dat op naar bijna 50 miljoen euro. Criminelen worden steeds inventiever en banken worstelen met de juiste aanpak.
Dat meldt het AD naar aanleiding van de nieuwste cijfers van Betaalvereniging Nederland. Een actieve voorlichtingscampagne waarin gewezen werd en wordt op het gevaar van phishingmails en andere trucs hebben even geholpen de schade door fraude terug te dringen, maar die trend lijkt nu doorbroken. De mails, berichten, telefoontjes en tegenwoordig zelfs huisbezoeken zijn steeds geniepiger.
Hallo, met de helpdesk...
Phishing (nepmail) leidde het afgelopen jaar tot een schade van 13 miljoen euro, dat is vijf miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Maar nog groter is de schade door telefoonspoofing, ofwel helpdeskfraude. Daarbij wordt een klant gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker. Het nummer dat in het scherm verschijnt, is het nummer van de bank, maar dat is onderdeel van de truc. Wie gebeld wordt, vertrouwt het. Daarna volgt een verhaal dat gericht is op bang maken: criminelen zijn nu uw rekening aan het plunderen! Of het geld is op een andere manier in gevaar. Het geld moet daarom snel naar een andere rekening of er zijn inloggegegens nodig.
Wie erin trapt, kan zo duizenden euro's kwijtraken binnen een paar minuten. In totaal leidde spoofing in 2020 tot bijna 27 miljoen euro schade.
De banken zien daarnaaststeeds vaker meldingen van criminelen die als zogenaamde bankmedewerkers huisbezoek doen en zo proberen bankpassen en/of gegevens te ontfutselen. Krijgt u zo iemand ongevraagd aan de deur? Werk dan niet mee, informeer bij uw bank en schakel eventueel de politien.
De WhatsApp truc waarbij ze zich voordoen als familie of vrienden in geldnood, is helaas ook nog steeds ingebruik.
Hier leest u meer over de nieuwste trucs en wat u ertegen kunt doen.