Advertorial
Het dragen van de juiste, discrete, comfortabele en betrouwbare incontinentieproducten heeft een grote invloed op de levenskwaliteit van mensen met incontinentieproblemen. In Nederland worden deze producten gelukkig vaak vergoed, maar er zijn wel enkele aandachtspunten. Het is goed om te weten dat u altijd zelf mag kiezen welk product u wilt gebruiken, ook als uw zorgverlener een ander merk aanraadt.
Wanneer worden incontinentieproducten vergoed?
Incontinentieproducten vallen meestal onder de basisverzekering. Elke zorgverzekeraar heeft eigen voorwaarden. Vaak geldt de vergoeding alleen bij langdurige incontinentie, niet bij tijdelijke klachten. Urineverlies na een zwangerschap is bijvoorbeeld meestal van voorbijgaande aard, dan volgt geen vergoeding. Maar als de oorzaak een neurologische aandoening of medicatie is, kan het langer aanhouden. De (huis)arts bepaalt of het om een tijdelijk of langdurig probleem gaat. Met een doorverwijzing kun u vervolgens producten krijgen bij een zorgaanbieder.
Wie verstrekt mijn vergoede incontinentieproducten?
Zorgverzekeraars sluiten overeenkomsten met bepaalde leveranciers van incontinentieproducten. Dat kan uw eigen apotheek zijn, maar ook een online aanbieder of een zorgverlener op afstand. Hoeveel keuze u hebt, is afhankelijk van uw type verzekering. De vergoede hoeveelheid kan per zorgverzekeraar verschillen. Met een budgetpolis hebt u doorgaans de minste keuze, met een restitutiepolis de meeste.
Wat als mijn voorkeursproduct niet wordt vergoed?
Als uw favoriete product niet voor vergoeding in aanmerking komt, zijn er verschillende mogelijkheden. Overweeg om met de zorgverzekeraar in gesprek te gaan over de opties. Het aantekenen van bezwaar behoort ook tot de mogelijkheden. Maar onthoud: Welke keuze u ook maakt, u bent altijd vrij om het product te kiezen dat bij u past. Neem dus zeker contact op met u zorgverzekeraar voordat u een definitief besluit neemt!
Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen, kijk op www.vrijkeuze.nl. Of bel gratis met de TENA Advieslijn op 0800 - 0227500. Zij staan klaar om u verder te helpen. Want u verdient het om u zelfverzekerd en comfortabel te voelen, elke dag weer!
Meer informatie over de vergoedingen >>