De energieprijzen zijn flink gestegen. Dat is voor de energieleveranciers vervelend, maar het is geen geldige reden om het energiecontract te beëindigen of te veranderen. Een energiebedrijf mag de prijzen ook niet verhogen als er een contract is met vaste prijzen. Doet de energieleverancier dit toch, maak dan schriftelijk bezwaar.
Op www.juridischloket.nl staat een voorbeeldbrief. Houdt het energiebedrijf zich na de brief nog steeds niet aan de gemaakte afspraken, meldt dit dan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM treedt op tegen energiebedrijven die een energiecontract stopzetten. Eén energieleverancier heeft onlangs de energielevering daadwerkelijk stopgezet aan consumenten die niet akkoord gingen met een prijsverhoging. De ACM dwingt dat bedrijf door te gaan met het leveren van gas en stroom op straffe van een dwangsom van 15.000 euro per week met een maximum van 45.000 euro. De ACM blijft de komende periode controleren of energiebedrijven zich aan de regels houden.
Welkom Energie
Energieleveranciers kunnen door de stijgende energieprijzen in de problemen komen. Er is inmiddels al een energiebedrijf ten onder gegaan aan de hoge prijzen. Welkom Energie mag vanaf 1 november geen gas en elektriciteit meer leveren. Alle klanten van Welkom Energie, zo'n 90.000 huishoudens, zijn overgenomen door Eneco. Zij zijn verplicht een maand bij Eneco te blijven en daarna kunnen ze verstappen naar een andere leverancier. Alle overgenomen klanten van Welkom Energie krijgen gas en stroom gewoon doorgeleverd. Dit gaat via een nieuw contract met hoogstwaarschijnlijk hogere energieprijzen. Iedereen krijgt een eindafrekening van Welkom Energie. Klanten die geld tegoed hebben van de leverancier, krijgen dit mogelijk niet terug.
- ACM