Informatie zorgverzekeraars correct

Getty Images

Zorgverzekeraars geven via de telefoon goede informatie aan overstappers. Zeven verzekeraars die vorig jaar een waarschuwing kregen van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza), hebben dit jaar hun informatievoorziening aanzienlijk verbeterd.

Dat constateert de Nza op basis van een onderzoek tijdens de lopende overstapperiode. De NZa is tevreden over de resultaten na een periode van drie jaar intensief toezicht. Tijdens het onderzoek hebben de zeven zorgverzekeraars mysterytelefoontjes gekregen over vijf casussen. Die casussen komen uit de 95 procent meest gestelde vragen. Voor iedere casus werden de verzekeraars minimaal 35 keer gebeld. Het ging om vragen over betalen voor medicijnen, een zo laag mogelijke premie, tandartsverzekering, preferentiebeleid en eigen risico bij een DBC.

 

De verschillen tussen de verzekeraars zijn klein: de hoogste score juiste antwoorden is honderd procent, de laagste score 95 procent. Bij een onjuist antwoord werd in de regel essentiële informatie niet gegeven, waardoor een overstapper een verkeerde keuze kan maken. Zo kan hij een vrijwillig verhoogd eigen risico kiezen, terwijl er hoge zorgkosten verwacht worden. Met de juiste informatieverstrekking wil de NZa dit voorkomen.

Auteur 
Bron 
  • NZA