Meer klachten over banken en verzekeraars

Klachten vaker opgelost door bemiddeling

Twee ouderen zijn bezig met papierwerk
Getty Images

Financieel klachteninstituut Kifid heeft net zoals vorig jaar meer klachten ontvangen. Er zijn in 2024 3.353 klachten afgehandeld. Bijna de helft van de klachten, 1630 stuks, is via bemiddeling opgelost, tot tevredenheid van klager en financiële dienstverleners.

Dat meldt Kifid. Vooral schadeverzekeraars en financiële adviseurs zijn bereidwillig om te zoeken naar een oplossing voor een klacht. In totaal ontving Kifid in 2024 6.019 klachten. Een deel daarvan, 2.761 klachten zijn niet-behandelbaar. Meest voorkomende reden is dat de interne klachtenprocedure bij de financiële dienstverlener nog niet is doorlopen. Dat was bij ruim 1.100 klachten het geval. Het Kifid stuurt, als de klager dat wil, de klacht zelf door naar de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Leidt de interne klachtenprocedure tot niets, dan kan de klacht alsnog worden behandeld door Kifid.

Het grootste aantal behandelde klachten ging over schadeverzekeringen, 33 procent. Het aandeel behandelde klachten over bankzaken groeide naar 27 procent, terwijl het aantal klachten over hypotheken daalde naar 12 procent.

Klagers zijn tevreden over de dienstverlening van Kifid. Zij geven een rapportcijfer 7,8. Financiële dienstverleners zijn met een 7,5 iets zuiniger. Ruim zeven van de tien klagers geven Kifid een 8 of hoger. Hierbij zitten veel consumenten van wie de klacht is opgelost visa bemiddeling. Vooral het persoonlijk contact, de deskundigheid en het meedenken en zoeken naar een oplossing oogsten waardering.

Auteur