Kort Geld en Recht februari 2016

Getty Images

Deze maand in geld en recht bespreken we een stroom aan klachten over E-bikes, leggen we het verdwijnen van de blauwe envelop uit en laten we zien hoe vaak contactloos is betaald. Al het korte nieuws voor u op een rij!

Onrust over verdwijnen blauwe envelop
De Belasting­dienst zal binnen twee jaar alleen nog digitale post versturen, ofwel: via de computer. De ­vertrouwde blauwe envelop zal daardoor verdwijnen. Volgens de Belastingdienst komt er een gewennings­periode van twee jaar waarin ook gewoon nog ­brieven worden verstuurd. Al vanaf volgend jaar zijn ­berekeningen van huur- en zorg­toeslagen alleen nog ­digitaal te zien. Dit kan via de persoonlijke inbox bij www.mijnoverheid.nl (met de persoonlijke DigiD-code). Bij een meldpunt van de ouderenbonden zijn ­inmiddels honderden klachten binnengekomen over het afschaffen van de blauwe envelop. Nederland telt 1,2 miljoen ouderen die geen internet hebben.

100 miljoen
Sinds de invoering in 2014 is al meer dan 100.000.000 keer contactloos betaald. Kleine bedragen kunnen worden ­afgerekend door de mobiele telefoon of betaalpas tegen de betaal­­automaat te houden. Bron: Betaalvereniging Nederland.


Stroom aan klachten over e-bikes
Leveranciers en fabrikanten ontvangen veel klachten over de e-bike. Vooral de accu is een bron van onvrede. Dat blijkt uit een uitzending van het tv-programma Radar. Van de 20.000 bezitters van een elektrische fiets in het Radar Testpanel is een vijfde niet geheel tevreden over de fiets in het algemeen. Een kwart ondervindt problemen met de accu. Het aantal kilometers dat met een volledig opgeladen accu kan worden gereden, blijkt vaak minder dan de fabriek aangeeft. In sommige gevallen heeft de accu het helemaal begeven. Een nieuwe accu kost de fietsbezitter al snel zo’n €500, en is ook nog eens niet altijd leverbaar.

Incassobureaus vaak in de fout
Met incassobureaus is veel mis, vindt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Incassobureaus brengen ten onrechte extra kosten in rekening of maken niet duidelijk wat de in rekening gebrachte kosten inhouden. Ook voeren ze ontoelaatbare druk uit en dreigen ze met maatregelen die ze niet mogen toepassen, zoals beslaglegging of verkoop van de inboedel. Voor het onderzoek gebruikte de ACM geanonimiseerde incassobrieven, klachten die binnenkwamen bij ConsuWijzer (het overheidsloket voor consumenten) en klachten op internetfora.

Fout kenteken bij parkeerautomaat? Geen boete meer!
In onder meer Amsterdam en Utrecht moeten automobilisten sinds juli 2013 hun kenteken invoeren als ze een kaartje kopen bij een parkeerautomaat. Wie een verkeerd kenteken intypt, krijgt van de controleur een boete (‘naheffing’) omdat deze niet kan zien of er betaald is. Het Gerechtshof in Amsterdam heeft hier een streep door gezet in acht proefprocedures. Deze automobilisten hadden al betaald om te parkeren en daardoor kán er niet worden nageheven – ook al eisen de gemeentes het juiste kenteken – zo oordeelt het Hof. 

 
Nieuwe Geschillencommissie Warmtelevering

Sinds 1 november 2015 kunnen huurders van woningcorporaties geschillen over warmte­levering voorleggen aan de Geschillencommissie Warmtelevering. Deze commissie behandelt alle soorten geschillen over ­warmtelevering, zoals geschillen over prijs, storingen, bemetering en afsluiting. De ­woningcorporatie moet wel zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Het is de bedoeling dat alle woningcorporaties zich dit jaar verplicht aansluiten.

Auteur