Ouderenbond KBO-Brabant waarschuwt voor de gevolgen van het sluiten van bankkantoren. Sommige senioren raken kunnen niet overweg met de digitale alternatieven en komen zo in de problemen. .
Dat schrijft het AD.
De Brabantse afdeling van de belangenvereniging voor senioren, KBO, vroeg haar leden naar de toegankelijkheid van hun bank. Uit de reacties blijkt dat het voor sommige ouderen steeds lastiger wordt om bankzaken te regelen. De toegankelijkheid laat te wensen over, omdat er veel kantoren sluiten en de digitale alternatieven die banken meer en meer aan klanten opleggen, sluiten niet aan. Veel ouderen weten niet hoe dat werkt of vinden het te gevaarlijk.
Begrijpelijk, want met name ouderen zijn vaak doelwit van allerlei online oplichtingspraktijken.
De Rabobank, ING en ABN Amro laten alle drie weten op de hoogte te zijn van deze situatie. Het klopt dat ze steeds meer kantoren sluiten, maar ze proberen op andere manieren de kwetsbare klant te helpen. Zo zetten Rabobank en ABN Amro medewerkers in die bij ouderen langskomen om hen te helpen met hun geldzaken, als daar behoefte aan is. Ouderen moeten daarvoor wel eerst zelf contact opnemen met hun bank.