Een bank moet het misbruik van een gestolen pinpas vergoeden als de eigenaar het slachtoffer is van geraffineerde criminaliteit.
Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een hoogbejaarde vrouw had bij een losstaande geldautomaat in een winkel geld opgenomen en daarbij zo goed en kwaad als dat ging haar pincode afgeschermd. Ze volde zich wat opgejaagd, omdat een vrouw haar voor had laten gaan bij de automaat. Thuisgekomen bleek de pinpas verdwenen en was er bijna zesduizend euro van haar rekening verdwenen.
Grof nalatig
De bank weigerde meer te vergoeden dan duizend euro, omdat de vrouw grof nalatig zou zijn geweest. De pincode was immers afgekeken en de vrouw had de vermissing van de pinpas ook niet direct gemeld. Bij de Geschillencommissie kreeg de vrouw gelijk. Weliswaar was de pas gestolen en de pincode afgekeken, maar dat hoeft niet per se grove nalatigheid te zijn. In dit geval gaat het om een 89-jarige vrouw, die slecht ter been is. Zij heeft weinig mogelijkheden om haar pincode volledig af te schermen en er kan daarom geen sprake zijn van grote nalatigheid. De vrouw is het slachtoffer geworden van gewiekste criminelen, waartegen gewone consumenten zich zeer moeilijk kunnen weren. De bank moet daarom de schade vergoeden.
Bron: www.kifid.nl/