Wie geld overmaakt naar het buitenland, daarbij een foutje maakt en het geld terug krijgt, heeft pech gehad. Ook als de kosten en koersverlies ruim 1500 euro bedragen, betaalt de klant de rekening.
Dat blijkt uit bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een man maakte in juni vorig jaar een bedrag van 555.000 Mexicaanse peso's over van zijn Ing-rekening naar een bankrekening in Mexico. De bank schreef 23.060,81 euro af, wisselde het om en maakte de peso's over naar Mexico. De man zou alle kosten, zo'n 56 euro, voor zijn rekening nemen.
Op de site van de ING staat de waarschuwing dat Mexicaanse banken een overschrijving zonder Clabe (een soort Mexicaanse Iban) van 18 cijfers soms weigeren. De overschrijving van de man werd geweigerd, omdat hij de Clabe bij de omschrijving had ingevuld, niet op de plek van het rekeningnummer. De peso's kwamen terug, de Ing wisselde het om naar euro's en schreef 21.616,12 euro bij op de bankrekening van de man. Dat is 1504, 69 euro minder. De man beklaagde zich en vroeg de bank om die ruim 1500 euro. De bank weigerde.
Zorgplicht
Bij de Geschillencommissie stelde de man dat de bank tekort geschoten was in haar zorgplicht. De bank heeft niet gezegd waar hij de Clabe moest invullen. Ook heeft de bank niet gecontroleerd of het juiste aantal cijfers in ingevuld. Daarnaast heeft de bank ook niet gevraagd of hij de wisselkoers accepteerde. Hij had liever de peso's ontvangen, zodat hij ze nog een keer had kunnen overmaken. Bovendien heeft hij de transactiekosten voor niets betaald, want de transactie is mislukt.
De Geschillencommissie is het niet met de man eens. Hij is zelf verantwoordelijk voor het goed invullen van de gegevens, de bank speelt daarin geen rol. Verder klopt de informatie op de site en kun je van een bank niet verwachten dat ze bellen als een buitenlandse betaling fout gaat. Daarvoor zijn er te veel buitenlandse betalingen. Ook de transactiekosten zijn terecht. De transacties is weliswaar mislukt, maar de bank heeft toch kosten gemaakt en mag deze in rekening brengen. Kortom, de ruim 1500 euro voor de mislukte transactie zijn voor rekening van de klant.