Bezorgdienst DHL wil vanaf september pakketten laten bezorgen op een afgesproken plek rond het huis. Klanten kunnen dan bij het online bestelproces aangeven dat het pakketje bijvoorbeeld onder de carport of in de tuin gezet mag worden.
De bezorger belt alsnog altijd eerst aan. Wordt er niet opengedaan, dan checkt de bezorger of de afgesproken plek in orde is. Eisen zijn bijvoorbeeld: de plek moet droog zijn, niet zichtbaar vanaf de straat en het pakketje moet natuurlijk passen.
Briefje
Volgens Roelof Hofman, VP Operations bij DHL Parcel springt de pakketbezorger hiermee in op de behoefte van de klant. "(...)Ontvangers geven nu al vaak met briefjes op de deur aan waar ze hun pakje willen hebben wanneer ze dit niet persoonlijk kunnen aannemen. Vaak kennen bezorgers de voorkeuren per huis uit eerdere contacten. De inhoud van ieder pakket verschilt. Soms wil je het ene pakket wél zelf aannemen en een ander pakje kan prima achterom gezet worden”, zegt hij tegen vakblad Logistiek.nl.
Hema
Onlinewarenhuis Wehkamp is nu al bezig met een proef in samenwerking met DHL. Die is zo’n succes dat de pakketbezorger de dienst vanaf september uit gaat breiden met andere webwinkels zoals Hema, Zalando en G-Star. Pakketbezorger DPD heeft overigens al een tijdje een zelfde soort dienst, namelijk bezorging met ‘neerzettoestemming’.