In 1991 maakte toenmalige premier Kok benzine in één klap een stuk duurder om de rijksbegroting sluitend te krijgen. Het ging om een verhoging van ruim 18 cent per liter, maar in de volksmond werd dit al snel het 'kwartje van Kok' genoemd.
De maatregel was destijds nodig omdat het economisch allemaal niet meezat, maar die tijden zijn al lang voorbij en daarom is er ook al 30 jaar de roep om het gehate kwartje alsnog af te schaffen. Helemaal nu een de prijs van een litertje 'normaal' vaak rond de twee euro zit. Deze keer komt de kritiek uit mond van de belangenclub Beta van de pomphouders en enkele oppositiepartijen.
Dat schrijft De Telegraaf.
De extra accijns die in 1991 boven op een liter brandstof werd gedrukt is er nooit vanaf gegaan, waardoor we nu een extreem hoge prijs voor benzine en diesel betalen. Beta schaart zich achter het plan om de dertig jaar oude accijnsmaatregel alsnog te schrappen omdat vooral pomphouders aan de grens het moeilijk hebben. In België en Duitsland is tanken veel goedkoper en daardoor komen accijnzen nu in de schatkisten van buurlanden terecht in plaats van de onze.
„Toen minister van Financiën Wim Kok in 1991 zijn beruchte ’kwartje’ benzineaccijns introduceerde, stuitte dat al op fel protest van de automobilist”, weet ook Tom Huyskens van Bovag. „Samen met andere organisaties als de ANWB en RAI Vereniging hebben we destijds alles gedaan om de extra lastenverhoging er weer af te krijgen, maar zonder resultaat. Ook in 2013 en 2014 protesteerde Bovag nog hevig tegen de accijnsverhogingen op diesel en lpg die op 1 januari 2014 werden doorgevoerd. Zonder resultaat.
Toch is er nu ook in Den Haag weer aandacht voor de brandstofprijzen, die tot een recordhoogte zijn gestegen. Het CDA is bezorgd en vindt dat er maar eens kritisch naar gekeken moet worden, VVD is geen voorstander van hoge belastingen, maar wil geen harde toezeggingen doen nu er nog geformeerd moet worden. Meest uitgesproken zijn JA21 en PVV, want hun betreft gaat het kwartje er alsnog vanaf.
De ANWB begrijpt dat weggebruikers de prijs aan de pomp hoog vinden. Maar laat ook weten dat de prijs aan de pomp wordt bepaald door factoren waar de ANWB helemaal geen grip op heeft.