ABN Amro en de Consumentenbond beginnen voorlopig geen rechtszaak over de hoge rente op doorlopend krediet. De twee partijen gaan binnenkort met elkaar in gesprek over compensatie voor klanten die te veel rente betaalden.
Dat heeft de Consumentenbond meegedeeld. Eerder verloor ABN Amro een zaak bij het Kifid. De bank moest vijfduizend euro terugbetalen aan een klant met een doorlopend krediet. Ongeveer 80.000 klanten hebben zo'n krediet. ABN Amro wilde verder procederen bij de rechter. Dat plan is nu van tafel. Zolang er gesprekken lopen over een compensatieregeling zullen ABN Amro en de Consumentenbond niet naar de rechter stappen.
Begin deze maand oordeelde het Kifid dat ook Santander en Hollandsche Disconto Voorschotsbank (waarvan de leningadministratie uitgevoerd wordt door Vesting Finance) hun klanten te veel rente in rekening hebben gebracht. De Consumentenbond heeft deze banken benaderd voor gesprekken over een compensatieregeling.
Consumenten die denken benadeeld te zijn, kunnen zich melden bij de Consumentenbond Claimservice.