Consumenten stappen eerder met hun spaargeld naar een andere bank dan met een doorlopend krediet. Veel consumenten wisselen niet van bank omdat ze tevreden zijn en het idee hebben dat een overstap ingewikkeld is en weinig oplevert.
Dit concludeert De Nederlandsche Bank. Uit een enquête blijkt dat ruim tien procent van de spaarders zichzelf meer dan vijftig procent kans geeft om op korte termijn over te stappen. Bij de betaalrekening is dat aanzienlijk lager. Twee derde wil sowieso niet veranderen van bank. Bij hypotheek en doorlopend krediet wil zelfs drie op de vier respondenten niet overstappen.
Nummerbehoud
Het idee dat overstappen veel gedoe is en weinig oplevert, is een belangrijk reden dat weinig bankklanten switchen. Slechts weinig bankklanten blijken op de hoogte van de speciale overstapservice, die het overstappen makkelijker moet maken. Worden bankklanten hierover geïnformeerd, dan heeft dat nauwelijks invloed op de wens om over te stappen. Ook het verlies van het eigen rekeningnummer wordt genoemd als een hinderpaal bij het overstappen. Maar, als het nummer behouden kan blijven, wil meer dan de helft toch niet van bank wisselen voor de betaalrekening.
Bron: www.dnb.nl/