Ouderen missen bank in de buurt
Rabobank heeft onlangs bekend gemaakt ruim de helft van de huidige 335 kantoren te sluiten. Daarvan blijven er naar verwachting nog 100 tot 150 over.
Dat schrijft het FD
Volgens de bank gaan daarbij geen banen verloren, maar het personeel vreest straks niet meer in een bankkantoor te werken, maar alleen nog in een callcenter. Een woordvoerder van de bank heeft laten weten dat de Rabobank wil zijn waar de klanten zijn en dat medewekers worden opgeleid tot adviseurs die juist ook bij de mensen thuis langs kunnen gaan.
Ouderenbond KBO-PCOB startte eerder een Meldpunt Bank Dicht en ontving in een mum van tijd 600 klachten. Daarin ziet de bond een duidelijk signaal dat er iets aan de hand is. Ouderen missen de loketfunctie van een bank in de buurt. Veel banken lijken er vanuit te gaan dat alle klanten eenvoudig kunnen overstappen naar online bankieren, terwijl dat voor een grote groep helemaal niet zo is.
Ook uit een een eerder onderzoek van Plus Magazine 'Wat willen we van de bank?" bleek al dat we juist liever meer dan minder bankfilialen zien.
Of dat ooit nog gaat gebeuren is niet waarschijnlijk. Vijf jaar geleden voorspelden sommige deskundigen al dat er in 2025 nog nauwelijks bankfilialen zouden zijn. De kosten daarvan zijn te hoog ten opzichte van het gebruik. Banken zetten daarom zwaar in op online bankieren en enkele flexibele alternatieven, zoals een Geldbus die geld rondbrengt (Rabobank) en thuis bezoek. De enige bank die tegen de stroom in nog wel kantoren opent is SNS Regiobank.