Stappenplan: Een bedrijf starten

Getty Images

In 2014 waagden 3500 50-plussers de sprong naar het ondernemerschap. In dit stappenplan is uitgelegd hoe u succesvol een bedrijf kan starten.

1. Onderzoek mogelijkheden

Waar liggen kansen? En zijn dat wel échte kansen? Welke producten wil je bieden? Wie gaat deze afnemen? En wat zijn ze bereid daarvoor te betalen? Het is belangrijk om dit vooraf goed te onderzoeken. En vast te leggen in een ondernemingsplan.

2. Bepaal je strategie

Wat doe je wel en wat doe je niet? Hoe onderscheid je je van de concurrentie?

3. Maak een financieel plan

Ook als kleine ondernemer heb je een financieel plan nodig. Wat te doen als het even tegenzit met ­opdrachten? Of juist heel erg meezit en je misschien juist (tijdelijk) personeel nodig hebt. Welke ­kosten ga je maken?

4. Verzin een bedrijfsnaam

Misschien ben je zelf de zaak, maar bij de inschrijving verlangt de Kamer van Koophandel een bedrijfsnaam. Natuurlijk eentje die nog niet bestaat.

5. Kies een rechtsvorm

Belangrijk, want het bepaalt de aansprakelijkheid en de mogelijke fiscale voordelen. Zie: www.ondernemersplein.nl > Een rechtsvorm kiezen.

6. Zet een goede administratie op

De Belastingdienst verlangt een goede administratie met een bewaartermijn van zeven jaar. Volgens de fiscus valt ­onder een administratie: alle gegevens over de onderneming op papier of in digitale vorm. Voorbeelden hiervan zijn ­onder meer:
- kasadministratie (ook kladaantekeningen) en ­kassabonnen.
- financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en ­verkoopboek.
- tussentijds gemaakte ­controleberekeningen.
- ontvangen facturen en ­kopieën van verzonden ­facturen.
- bankafschriften.
- contracten, overeenkomsten en andere afspraken.
- agenda’s en afspraken boeken.
- correspondentie.
- software en databestanden.

7. Regel je verzekeringen

Welke risico’s loop je als ondernemer? Waarvoor zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden? Is dat (deels) afgeschermd met leveringsvoorwaarden? Wat gebeurt er bij arbeidsongeschiktheid? Hoe bouw je pensioen op? Hoe zit het met ­bedrijfsverzekeringen en arbeids­ongeschiktheidsverzekeringen en de kosten daarvan? Regel je verzekeringen.

8. Hou je aan de regels

Start je een bedrijf aan huis? Valt dat binnen het bestemmingsplan? Informeer bij de gemeente.

9. Schrijf je in bij de KvK

Dat kan in eerste instantie digitaal via www.kvk.nl, maar om het af te ronden moet je naar een vestiging van de Kamer van Koophandel. Kosten: €50. Daarna hoef je je bedrijf niet meer te melden bij de Belastingdienst; dat gaat automatisch en je krijgt dan ook een btw-nummer. Zzp’ers vragen wel vaak een ­Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) aan bij de Belastingdienst. De VAR geeft duidelijkheid over welke heffingen opdrachtgevers wel of juist niet moeten afdragen als ze een factuur betalen. Je vraagt een VAR aan via www.belastingdienst.nl met de DigiD.

10. Maak plannen, vind klanten en zakelijke partners via netwerken

Bijvoorbeeld via social media, zoals LinkedIn en Facebook. Het heeft ook veel nut om netwerkborrels, zakelijke beurzen en andere evenementen af te gaan op zoek naar nieuwe contacten, partners en klanten. Er zijn ook diverse platformen en samenwerkingsverbanden van ondernemers die u op weg kunnen helpen. Groepen weten meer dan een persoon alleen, en u zult een zakelijk netwerk met branchegenoten nodig hebben om een succesvolle ondernemer te worden.

Bron 
  • Geld & Recht
  • OndernemersBag.nl