Thee-pads Senseo geflopt, de consument is toch niet helemaal gek!

Column: Steeds proberen bedrijven simpele voordelige producten te vervangen voor dure en ingewikkelde. Ons lekkere kopje thee...

Getty Images

Steeds proberen bedrijven eenvoudige voordelige producten te vervangen voor dure en ingewikkelde. Ons lekkere kopje thee bijvoorbeeld: de meest ingewikkelde thee is 160 keer duurder dan onze instap-thee. Gelukkig is de consument niet helemáál gek. Sommige producten laten we staan.

Het is leuk een prijstrappetje te maken van een product dat je vaak koopt. Thee bijvoorbeeld, het voor de bespaarder voorbeeldige product. English Breakfast Tea is met 20 viergrams theezakjes voor € 0,27 de voordeligste. Van elk zakje kun je 6 kopjes zetten, wat neerkomt op 0,22 cent (ongeveer één vijfde cent) per kopje. Bijna elke gewone supermarkt heeft thee in deze prijsklasse. Albert Heijn heeft ze van Euroshopper, andere supermarkten hebben hun eigen voordelige onbekende merk.

Apekool

Bekende merken zijn natuurlijk duurder. En biologische thee van Max Havelaar kost € 2,25 voor 20 x 4 gram, dat is 1,8 cent per kopje. Ik sta altijd versteld van de apekool die decommercie opdist bij het op de markt brengen van noviteiten. Een paar jaar geleden verschenen de piramidevormige doorzichtige theezakjes, waarin de blaadjes zich beter zouden kunnen ontvouwen. Hoe weten die blaadjes nu in wat voor zakje ze zitten? Hoe dan ook, die Pickwick Tea Leafs kosten € 2.99 voor 10 viergrams zakjes, dat is 5 cent per kopje, dus 25 keer duurder dan onze instap-thee.

Eénkopszakjes

De éénkopszakjes waren al eerder bedacht, en zijn nog duurder dan de piramides. Pickwick luxe thee met een smaakje kost € 1,29 voor 20 éénkopszakjes. Daarmee wordt het kopje 6, 45 cent. Dat is 29 x duurder. Lipton verkoopt (je kon er op wachten) eenkops-piramides. Twintig tweegrams piramides voor €1,52, dus 7,6 cent per kopje. Dat is 34 x duurder dan de voordeelthee. Steeds als dit soort producten op de markt verscheen dacht ik: 'wie gaat dat nu kopen?!' om na een jaartje verbijsterd vast te stellen dat bijna iedereen dat doet.

Senseo Tpads geflopt

Maar nu is er ook eens goed nieuws. In 2006 verschenen de Tpads. We moesten met een speciale T4U 'teapad-houder' thee zetten met een Senseo koffiezetapparaat. Die Senseo, meest succesvolle marketingtruc in jaren, die onze koffie van de ene op de andere dag vier keer duurder maakte. Ze dachten dat succes met thee te herhalen. De Tpads kostten € 2,49 voor 20 stuks, dus 10 cent per kopje, 45 keer duurder dan nodig. Hier trok de consument nu eens een grens. Thee in een koffiezetapparaat? En dan nog 45 keer duurder?! De theepads zijn uit het schap verdwenen. En dan had je nog Pickwick Chai, gearomatiseerde instant theedrank. Zes 'sticks' in een doosje voor € 2,19, dus 36 cent per troebel kopje. 163 keer duurder én niet te drinken. Ze bestaan nog wel, maar liggen niet meer in mijn supermarkt.

Is er dan niets meer heilig?

Hetzelfde lijkt op te gaan voor de choco-hot-cups en pads. Is er dan helemaal niets meer heilig? Hoe kun je nu échte chocolademelk maken met water en een koffiezetapparaat? Een behoorlijke miskleun van de nieuwe eigenaren van 'de enige echte chcomel' om daar hun naam aan te verbinden. De klant wil juist best betalen voor een echt eerlijk product (zoals ouderwets lekkere volle chocomelk). Maar niet voor veel te dure neppers. Vrolijk Pasen.

Naschrift:

In de krant staat dat de chocopads van Nutricia zijn. Dat klopt niet. Chocomel is niet meer van Nutricia, zoals ik in het AD schreef, maar van Friesland Foods. De ouderwetse chocomel van Nutricia (de enige echte) heet nu 'Chocomel, de enige echte', en ziet er geel-bruin uit, net als Nutricia. Zie http://www.chocomel.nl/

Het idee dat 'de enige echte chocomel' van Nutricia was, en niet met water en pads uit een koffiezetapparaat kan komen, blijft.

Marieke Henselmans