Consumenten kunnen vliegtickets beter rechtstreeks boeken bij de luchtvaartmaatschappij dan bij een ticketsite. Deze bemiddelaars brengen vaak extra kosten in rekening en bij annulering moeten consumenten over het algemeen langer wachten op hun geld.
Dat concludeert de Consumentenbond. Bij een geannuleerde vlucht moeten luchtvaartmaatschappijen de reissom binnen een week terugbetalen. Bemiddelaars hebben die verplichting niet. Het gevolg is dat reizigers vaak lang moeten wachten voordat ze hun geld terugkrijgen. Bovendien rekenen sommige bemiddelaars administratiekosten voor de terugbetaling.
Bemiddelaars vragen voor het wijzigen van een vluchtdatum, het boeken van ruimbagage en stoelkeuze meer geld dan luchtvaartmaatschappijen. Ook rekenen bemiddelaars bijna altijd boekingskosten bovenop de ticketprijs. Een vlucht binnen Europa, inclusief stoel aan het raam en ruimbagage kan bij sites als Cheaptickets, Tix of Vliegtickets.nl tweemaal zo duur uitvallen als bij de luchtvaartmaatschappij zelf.
Sommige ticketsites brengen kosten in rekening voor diensten waar consumenten wettelijk recht op hebben. De Consumentenbond noemt Tix die acht euro vraagt voor informatie over passagiersrechten bij vertraging. Bij Vliegtickets.nl kunnen consumenten voor vijf euro hulp krijgen bij zoekgeraakte bagage, hoewel luchtvaartmaatschappijen die kosteloos moeten doen.
- Consumentenbond