Eerder dit jaar heb ik bij vliegmaatschappij Emirates via internet een ticket naar Kaapstad in Zuid Afrika geboekt. Daarin heb ik een fout gemaakt. Ik krijg geen geld terug, waarom krijg ik geen gelegenheid mijn fout te herstellen?
Ik heb mijn initialen ingetikt en dat had mijn voornaam moeten zijn. Het blijkt dat ik dat alleen kan corrigeren door een nieuw ticket te kopen. De prijs voor het oude ticket krijg ik dan niet terug. Ik kan het risico nemen dat men mij op Schiphol laat passeren, maar misschien merken ze het. Dan sta ik daar... wat kan ik nu het beste doen?
Tikfouten in online vliegtickets komen heel veel voor. Een (tik)fout in de naam betekent dat het ticket niet meer geldig is. De maatschappij mag de passagier dan weigeren. Dat heeft natuurlijk te maken met de scherpe veiligheidsmaatregelen, die verplicht zijn op luchthavens. De gegevens moeten echt heel precies overeenkomen met het paspoort.
Ervaring verschilt
Volgens Vliegwinkel.nl, waar dagelijks duizenden tickets geboekt worden naar allerlei bestemmingen, gaan de vliegmaatschappijen verschillend om met foutjes op tickets. ,,De kosten om het te corrigeren variëren van een administratieve boete tot het totaalbedrag van de ticket. Als online reisagent nemen we in dit soort gevallen vaak contact op met de luchtvaartmaatschappij, om te bespreken of de kosten beperkt kunnen worden. Helaas is dat geen garantie dat het zonder kosten goed komt”, vertelde een woordvoerster.
U doet er het beste aan opnieuw contact op te nemen met Emirates, om een oplossing te zoeken. Ik zou in uw geval niet de gok wagen dat het foutje op Schiphol onopgemerkt blijft.
Bij de KLM, waar heel veel Nederlanders online boeken, krijgen passagiers die een fout maken, de kans die binnen 24 uur gratis te corrigeren. Daarna moeten ze 50 euro extra kosten maken. Maar vlak vóór de vlucht is corrigeren om praktische redenen moeilijk. Het is dus heel belangrijk zo zorgvuldig mogelijk te boeken. Kijk het formulier wel drie keer na, voor het te versturen!
- geldenrecht.nl