Laat je niets aansmeren
Aan de telefoon wordt van alles verkocht, maar gelukkig zijn er duidelijke spelregels die consumenten beschermen. Marieke Henselmans helpt je op weg.
1: Bel de provider
Word je zodanig lastiggevallen door een beller dat je ernstige overlast ervaart? Schakel dan je telefoonprovider in. Die kan dan een onderzoek instellen. Je kunt vaak online of via de app van jouw telefoonbedrijf een melding doen. Hier vind je meer informatie hierover bij bekende providers.
Mag een bedrijf u bellen?
Bedrijven mogen u niet zomaar bellen om iets te verkopen. Daar zijn regels voor. Blijft een bedrijf ongewenst bellen? Dan kunt u uw recht van verzet gebruiken om dit te stoppen.
2 Spreek ik met...?
Het is weer zover. Toch weer een callcenter aan de telefoon, ze vragen of ze spreken met mevrouw X en noemen je naam. Geef geen antwoord en vraag: ‘Met wie spreek ik?’ Zeg direct daarna: 'Ik wil niet gebeld worden, mág ook niet gebeld worden en maak aanspraak op mijn recht van verzet.’ Ga niet in discussie, zeg af en toe ‘Nee!’. Soms krijg je gesputter, soms verbinden ze je direct door. Het is cruciaal dat je dan het bandje afluistert en met toetsen aangeeft dat je ook door dit bedrijf niet meer gebeld wil worden.
3: Telefonische verkoop
Stel dat je om één of andere reden hebt ingestemd op een bandje, op een link of SMS hebt geklikt, dan is er toch nog geen sprake van een geldig contract. Er is pas een overeenkomst als je schriftelijk akkoord hebt gegeven, per brief of per mail. Gaat het bedrijf rekeningen en aanmaningen sturen, betaal dan niet, maar maak schriftelijke bezwaar. Zie hier een gratis voorbeeldbrief.
4: Let op bij eenmalige dienst
Als je telefonisch akkoord hebt gegeven op een eenmalige dienst (een schoorsteenveger, of goten schoonmaken ofzo dan is telefonisch of mondeling akkoord wel geldig. Wees hier dus erg voorzichtig mee. Als ze aanbellen of opbellen om de goot schoon te maken voor een tientje, en je twijfelt, zeg dan toch ‘ik ga met mijn echtgenoot overleggen!’ ook als je alleen woont. Dan heb je tijd om met kinderen of buren te overleggen.
5: Uitvaartondernemer bellen
Als je na een sterfgeval de verzekering of andere uitvaartondernemer belt moet je toch goed op de hoogte zijn van je rechten. Er zijn uitvaartondernemers die aan de telefoon ook een akkoord vragen ‘om de boel in gang te zetten’. Zij vatten dat op als akkoord op een contract én bestempelen degene die belde als ‘de opdrachtgever’ dus direct verantwoordelijk voor de betaling. Maak duidelijk als je belt dat je eerst informatie wilt en vraag na of het gesprek vrijblijvend is.