Was de verhoging van de energietarieven illegaal?

Getty Images

Energieleverancier Vattenfall beloofde de tarieven twee keer per jaar aan te passen, maar vorig jaar april kwam daar ineens een extra verhoging bij. Volgens de rechter had Vattenfall dat niet mogen doen. Zijn de energieverhogingen van vorig jaar nu onrechtmatig?

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

22 maart 2022 kreeg een Vattenfall klant een onverwacht bericht: per 1 april 2022 gaan de tarieven omhoog. En dat terwijl de leverancier op de website communiceerde dat de tarieven slechts twee keer per jaar worden aangepast: op 1 juli en 1 januari. De klant is het er niet mee eens en stapt naar de rechter.

De Amsterdamse rechter is het eens met deze klacht, ondanks het verweer van Vattenfall dat de algemene voorwaarden wél de ruimte laten om de tarieven tussentijds aan te passen. Er was namelijk sprake van een onvoorziene situatie door de oorlog in Oekraïne. De rechter is daar niet van onder de indruk, vooral omdat klanten zo kort van te voren (nog geen 10 dagen) zijn geïnformeerd. Dat maakt overstappen naar een andere leverancier zo goed als onmogelijk. Toezichthouder ACM tikte de energieleverancier op dat punt al eerder op de vingers.

Bovendien heeft Vattenfall zichzelf veel te veel ruimte gegeven in de algemene voorwaarden en dat maakt deze voorwaarden niet transparant en begrijpelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Volgens de rechter is de tariefsverhoging per 1 april ongeldig en moet Vattenfall deze terugdraaien én de juridische kosten voor deze zaak op zich nemen.

De jurist Roelof de Nekker van boetejuristen.nl heeft deze zaak bij Vattenfall gewonnen en voert nog meer van deze zaken tegen onder meer EnergieDirect en Essent. In de Telegraaf stelt hij dat andere klanten met dit vonnis in de hand ook geld kunnen terugvragen. De Consumentenbond denkt dat de uitspraak verstrekkende gevolgen kan hebben voor de energieleveranciers die de tarieven ten onrechte vaker dan twee keer per jaar hebben gewijzigd. Er komen dus nog meer rechtszaken aan over dit onderwerp.

Vattenfall-klanten en klanten van andere energiebedrijven, kunnen dus een poging wagen om een deel van de energiekosten terug te krijgen. Maar waarschijnlijk geven de energiebedrijven in eerste instantie geen krimp, omdat deze uitspraak in principe alleen geldt voor dit ene geval. Wie er ook aanspraak op wil maken, zal daarvoor zélf de hele klachtenprocedure moeten doorlopen en een zaak eventueel voor de rechter moeten brengen. Of dat dan tot hetzelfde resultaat leidt, is de vraag.

Bovendien zijn de belangen voor Vattenfall zo groot, dat ze een hoger beroep overwegen. Of een hogere rechter meegaat in deze overwegingen is onzeker en een definitief oordeel kan nog jaren op zich laten wachten.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Of schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

 

Auteur